Etusivu>Ajankohtaista>Ajankohtaiset uutiset>Vuosi 2011>Akava esittäytyy Maailma kylässä -tapahtumassa

Akava esittäytyy Maailma kylässä -tapahtumassa

Akava on mukana Maailma kylässä -tapahtumassa, joka järjestetään Helsingin Kaisaniemessä ja Rautatientorilla 28.–29.5.2011. Näyttelyosasto sijaitsee Rautatientorilla olevalla Decent Work
-teemateltassa, jossa kiinnitetään huomiota ihmisarvoiseen työhön. Samassa näyttelyteltassa sijaitsee Hard Work Café, jossa tarjoillaan Reilun kaupan kahvia.

Kansainvälinen ammattiyhdistysliike kiinnittää Decent Work
-kampanjassa huomiota työelämän perusoikeuksiin ja nostaa esiin ihmisarvoisen työn merkitystä. Tavoitteena on saada työelämän perusoikeudet toteutettua kaikkialla maailmassa. Kaikilla on oikeus työhön, joka takaa toimeentulon ja mahdollisuuden hyvään elämään.

Akavan maanantaina julkaistussa järjestötutkimuksessa peräti 80 % jäsenistä oli sitä mieltä, että Suomen politiikassa kaupallisia etuja ei saa asettaa etusijalle ammattiyhdistys- ja ihmisoikeuksiin nähden. Akava ajaa avointa, mutta reilua kaupankäyntiä. Työelämän perusoikeuksia on edistettävä kauppapolitiikassa, sillä kilpailua ei voi sallia hinnalla millä hyvänsä. Akavan mielestä Suomen kehitysyhteistyössä pitäisi voimakkaammin edistää kunnon työtä, sillä se on paras tapa päästä ylös köyhyydestä.

Akava vaatii, että Suomi vaikuttaa aktiivisesti kunnon työn edistämiseen niin EU:ssa kuin globaaleillakin areenoilla. Kuluttajat voivat edistää kunnon työtä ostamalla reilun kaupan tuotteita ja vaatimalla tietoa tuotteiden alkuperästä. Yritysten taas tulee kantaa sosiaalinen vastuunsa niin kotimaassa kuin ulkomailla. Kansainvälinen ammattiyhdistysliike neuvottelee ja solmii yhä enemmän globaaleja raamisopimuksia yritysten kanssa, jotka velvoittavat yrityksen toimimaan sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla. Suomalaisyrityksillä ei tällaisia sopimuksia vielä ole.

Suomen palkansaajajärjestöt tukevat kehitysmaiden ammattiyhdistysliikettä monin tavoin. Akava osallistuu mm. Decent Work -kampanjaan ja Play Fair -verkoston toimintaan. Akava on jäsen Reilun kaupan edistämisyhdistyksessä, kansainvälisissä palkansaajien kattojärjestöissä ja Suomen ILO-neuvottelukunnassa. Akavan jäsenjärjestöillä on myös hanketoimintaa kehitysmaissa.

Lähde: Akavan tiedote 27.5.2011

Työsuhdeneuvonta p. 045 632 6558 (ma-pe klo 9-13)     Jäsenpalvelu p. 045 632 6557 (ma-pe klo 9-13)