Blogiarkisto

Johan on työmarkkinat: Luottamusmies – työpaikan palomies ja rauhanneuvottelija

Luottamusmiehen tärkein tehtävä on edustaa työntekijöitä työnantajan kanssa käytävissä neuvotteluissa sekä valvoa, että työntekijöiden oikeuksia ei poljeta ja kohtelu on tasapuolista eikä syrjintää ilmene. Varsinkin tasapuolinen kohtelu tuntuu nykyään saaneen monella työpaikalla turhan laajat raamit, joiden sisälle mahtuu paljon eroavaisuuksia.

20.09.2016 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Proviisori NYT: Parempia lääkkeitä matematiikan avulla

Ihmiset ovat yksilöitä, ja yksilöllistä pitäisi olla lääkehoidonkin. Vaihtelua on ihmisten välillä (sama annos ei välttämättä käy sinulle ja naapurillesi), ihmisten sisällä (20-vuotiaan sinän ja 75-vuotiaan sinän maksan toiminta on varsin erilainen) ja vuorokauden aikojen välillä (aamulla imeytyminen on nopeampaa). Mutta miten vaihtelun voi ottaa huomioon?

12.09.2016 | Blogi - Proviisori NYT!

Opiskelijaelämää: Kirje fuksiminälleni

Kesä alkaa olla lopuillaan, ja ajatukset kohdentuvat pikkuhiljaa lähikaupan jätskivalikoimasta alkavaan syksyyn. Syksyllä monille puhaltavat uudet tuulet: ehkä silloin innostuu aloittamaan uuden harrastuksen tai aukaisemaan vihdoin sen vaatekaapin, jonka siivoamista on lykännyt turhan pitkään. Myös minulle syksy on ollut aina jonkin uuden alku, kun yhdeltä luokka-asteelta tai vuosikurssilta on siirrytty toiselle. Näin viidennen yliopisto-opiskeluvuoden pyörähtäessä käyntiin sitä havahtuu siihen, että kohta tämäkin hupi loppuu. Vastahan minä sinne Savilahden rantaan ensimmäistä kertaa pyöräilin?! Näihin opiskeluvuosiin on mahtunut paljon, ja niiden ja tämän orastavan syksyn inspiroimana päätinkin kirjoittaa muutaman elämänohjeen fuksiminälleni ensimmäisen opiskelupäivän aamuna luettavaksi:

24.08.2016 | Blogi - Opiskelijaelämää

Johan on työmarkkinat: Hyvää edunvalvontaa

Viime kuukausien aikana olen pohdiskellut paljon työmarkkinaedunvalvonnan peruskysymyksiä muun muassa sitä, millaista on hyvä edunvalvonta ammattiliitossa. Oma motivaationi työmarkkina-alan töihin on lähtenyt halusta vaikuttaa paremman suomalaisen työelämän puolesta. Onnekseni olen huomannut tulleeni Farmasialiitossa kaltaisteni seuraan. Farmasialiiton henkilöstöllä, luottamushenkilöillä ja tuntemillani jäsenillä on vahva yhteinen halu tehdä edunvalvontaa yhteisten ja Farmasialiiton omien tavoitteiden puolesta.

22.08.2016 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Johan on työmarkkinat: Ollako vai eikö olla, siinäpä vasta kysymys

Suomen Farmasialiitto ja Apteekkien työnantajaliitto eivät päässeet sopuun kilpailukykysopimuksen soveltamisesta farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimukseen 1.6. mennessä. Neuvotteluja käytiin kahden kuukauden ajan työmarkkinoiden keskusjärjestöjen antaman raamin pohjalta. Keskustelujen aiheina olivat muun muassa 24 tunnin vuosittainen työajan pidentäminen ja paikallisen sopimisen asiat. Farmasialiitto esitti määräaikaista ratkaisua, mikä ei sopinut Apteekkien työnantajaliitolle. Sopua ei syntynyt työajan pidentämisen toteuttamisesta ja työnantajaliiton ehdottamiin muihin heikennyksiin Farmasialiitto ei halunnut suostua. Näin ollen neuvottelutulosta ei saavutettu ja Farmasialiiton katseet kääntyivät jo tulevan syksyn liittokierrokselle.

19.06.2016 | Blogi - Johan on työmarkkinat!