100 vuotta vaikuttamistyötä!

Suomen Farmasialiitto on proviisorien, farmaseuttien, lääkealan erityiskoulutettujen sekä alan opiskelijoiden täyden palvelun ammattijärjestö. Olemme Suomen ainoa farmasian alan ammattiliitto ja tärkeä yhteiskunnallinen vaikuttaja.

Liitto perustettiin virallisesti 13. toukokuuta vuonna 1917. Olemme siis hiukan vanhempi kuin Suomen itsenäinen tasavalta. Perustamiskokouksessa oli läsnä 512 eri puolella Suomea työskentelevää apteekkilaista ja liiton nimeksi tuli Suomen Farmaseuttiliitto. Samana vuonna perustettiin myös kolme jäsenyhdistystä: Helsingin, Satakunnan ja Turun jäsenyhdistykset. Vuonna 1976 vietiin päätökseen hanke farmaseuttien ja proviisorien yhdistymisestä samaan liittoon. Samalla liiton nimi muutettiin kuvaamaan koko alaa: Suomen Farmasialiitto.

Jäseniä Farmasialiitossa on lähes 8 000. Suurin osa jäsenistöstämme työkentelee yksityisissä apteekeissa. Apteekkien lisäksi farmasian alan asiantuntijoita on sairaaloissa, terveyskeskuksissa, kunnissa, lääketeollisuudessa- ja tukkukaupassa sekä viranomaistehtävissä, esimerkiksi Kelassa ja Fimeassa. Meihin voit törmätä myös yliopistolla niin tutkimus- kuin opetustehtävissä, ja onpa joukkoomme liittynyt myös muutamia yrittäjiä. Ala on hyvin naisvaltainen, yli 90 % jäsenistöstämme on naisia.

Suomalaisen farmasian ja liiton sydän ovat jäsenemme. Teemme työtämme yhdessä, rinta rinnan, käsi kädessä, koko sydämellä.

Farmasialiiton arvot

Yhtenäisyys
Pidämme yhtä ammattikuntana. Yhdessä olemme vahvempia ja vaikuttavampia.

Asiantuntijuus
Edistämme asiantuntijuutta ja osaamista rohkeasti ja ylpeästi.

Edelläkävijyys
Kehitämme farmasian alaa ennakkoluulottomasti.

Yhteistyökykyisyys
Toimimme avoimesti, luotettavasti ja vastuullisesti.

Suomen Farmasialiiton strategia 2016-2019

Farmasialiitossa tapahtuu

Farmasialiitto pähkinänkuoressa

Perustettu 13.5.1917 (alun perin nimellä Suomen Farmaseuttiliitto)

Jäsenmäärä noin 8 000

Jäsenistä naisia noin 93 %

Jäsenistä nuoria alle 30-vuotiaita (työvoimaan kuuluvia) 13 %

Jäsenistä yli 60-vuotiaita (työvoimaan kuuluvia) 6 %

Suomen Farmasialiito tarjoaa jäsenilleen farmasian alan laajimman kollegaverkoston! Olemme farmasian alan merkittävin ja ainoa sekä farmaseutteja että proviisoreja laaja-alaisesti yhdistävä ammattiliitto Suomessa.