Työskentely Pohjoismaissa

Pohjoismaiden välillä on sopimus, jonka mukaan farmaseutti ja proviisori voivat hakea laillistuksen työskentelyyn Pohjoismaissa. Ammatinharjoittamisoikeus on maksullinen ja se tulee olla hankittuna ennen kuin aloittaa työskentelyn. Ammatinharjoittamisoikeus haetaan kyseisen kohdemaan viranomaiselta.

Farmasialiiton jäsenenä olet oikeutettu paikallisten farmasialiittojen palveluihin. Työsuhdeneuvontaa tarjoavat Farmasialiiton sisarjärjestöt Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa. Liitot antavat apua toistensa jäsenille näiden muuttaessa pysyvästi tai määräajaksi toiseen Pohjoismaahan työhön. Pääperiaatteena on, että jäsenen työnteko- tai työnhakumaan ammattiliitto hoitaa tämän palkkaus- ja työsuhteeseen liittyvät asiat.

Kun lähdet toiseen Pohjoismaahan työhön tai opiskelemaan, hae työntekomaan ammattiliiton jäsenyyttä. Samalla voit jäädä myös Suomen Farmasialiiton jäseneksi. Ulkomailla työskennellessäsi tai opiskellessasi voit vuosittain hakea alennettua jäsenmaksua Suomen Farmasialiitolta.

Mikäli työskentelet toisessa Pohjoismaassa korkeintaan kuusi kuukautta, saat työntekomaan farmasialiiton palvelut maksamalla Suomen Farmasialiiton täyden jäsenmaksun. Kuuden kuukauden jälkeen työntekomaan farmasialiiton palvelujen saaminen edelleen edellyttää jäsenyyttä kyseisessä liitossa. Tällöin olet myös oikeutettu alennettuun jäsenmaksuun Suomen Farmasialiitossa, mikäli haluat edelleen pysyä myös Suomen Farmasialiiton jäsenenä.

Henkilökohtainen työttömyysturvasi hoidetaan pääasiassa aina työntekomaan lainsäädännön mukaisesti. Selvittääksesi tarvittavat toimenpiteet työttömyysturvan säilyttämiseksi, kannatta sinun olla yhteydessä Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erkoon ennen lähtöäsi.

Lisätietoja voit kysyä työskentely- tai opiskelumaasi liitosta. Katso liitojen tiedot täältä.

Pohjoismaisten viranomaisten verkkosivuja

Norja