Akavalta ohjelma yrittäjien ja itsensätyöllistäjien aseman parantamiseksi

04.05.2017 | Ajankohtaista

Akavan uusi teemaohjelma yrittäjien ja itsensätyöllistäjien aseman parantamiseksi nostaa esiin 21 keinoa pää- ja sivutoimisen yrittämisen sekä itsensä työllistämisen edistämiseksi.

– Vain parantamalla yrittämisen ilmapiiriä ja toimintaedellytyksiä Suomessa, voimme nostaa työllisyysastetta reippaasti yli 70 prosentin. Työn ja yrittämisen vastakkainasettelun sijaan on keskityttävä löytämään yhteisiä win-win -tilanteita. Tämän takia olemme tuoneet esille Akavan 21 esitystä, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava korostaa, että yrittäjien ja itsensätyöllistäjien sosiaaliturva tulee saattaa lähemmäksi palkansaajan turvan tasoa ja väliinputoamisia tulee ehkäistä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi työttömyysturvan uudistamista ottamalla käyttöön yhdistelmävakuutus, jolloin henkilö voi vakuuttaa tekemänsä työn yhtä aikaa sekä palkansaajakassassa että yrittäjäkassassa.

– Yhdistelmävakuutus kohentaisi yrittäjän ja itsensätyöllistäjän sosiaaliturvaa, jossa on nykyisellään puutteita. Tätä pitää viedä määrätietoisesti eteenpäin, Fjäder sanoo.

Akavan yrittäjaohjelman verkkosivut