Blogisivu

Blogiarkisto

Proviisori NYT: Lopputentti

19.04.2018 | Blogi - Proviisori NYT!

Farmasialiiton pitkäaikainen aktiivi Suvi Luukko aloitti liitossa opiskelijatoiminnan asiantuntijana maaliskuussa. Proviisoriverkosto haastatteli Suvia ja selvitti, miten uusi työ on lähtenyt käyntiin...

Proviisori NYT: Ajatuksia luottamustehtävistä

12.02.2018 | Blogi - Proviisori NYT!

Helmikuun alussa aloitin toisen kauteni Proviisoriverkoston johtoryhmässä. Ensimmäisen vuoteni aikana tutustuin toimintaan ja muihin johtoryhmän jäseniin, osallistuin kokouksiin, olin suunnittelemassa vuosittaista johtamiskoulutusta ja esittelin verkoston toimintaa farmasian opiskelijoille. Tähän mennessä opettavaisinta ja mielenkiintoisinta on ollut tutustua ihmisiin, keskustella alan tulevaisuudennäkymistä ja nähdä käytännössä, kuinka ideat jalostuvat tapahtumiksi. Olin myös utelias selvittämään, miten alan kehitykseen voi vaikuttaa.

Proviisori NYT: Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä!

08.11.2017 | Blogi - Proviisori NYT!

Otsikon mukainen lausahdus kuului Vipsille, puhuvalle koiralle Carl Barksin Aku Ankka -tarinassa (Aku Ankka 04/55). Sijoitin mielessäni kyseisen lausahduksen liittomme perustamisen aikoihin, kun kuuntelin Kirsi Kvarnströmin juhlapuhetta Farmasialiiton 100-vuotisjuhlassa. Farmasialiiton perustamisvuonna 1917 proviisorien ja farmaseuttien ansiotaso oli erittäin huono. Proviisorien oli muun muassa vaikeaa mennä naimisiin, perustaaja elättää perhettä silloisella palkalla. Työaika oli pitkä, eikä yksityiselämään ollut aikaa varsinkaan maalaispaikkakunnilla. Kuten juhlapuhe sen hyvin kiteytti: yhteistä liittoa tarvittiin, jotta paremmat työolot voitiin saavuttaa.

Johan on työmarkkinat: Paremmat työehdot eivät synny itsestään, eikä työnantaja niitä tarjoa

04.10.2017 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

100 vuotta sitten, Farmaseuttiliiton perustamisen aikaan, farmaseutti teki työtään 12–15 tuntia päivittäin. Hän asui apteekilla ja aterioi apteekkarin kodissa. Työpäivän päätteeksi saattoi odottaa vielä apteekkariperheen palkattoman apulaisen ja seuraneidin tehtävät. Suurella osalla apteekkilaisista ei ollut lainkaan vuosilomaa ja vapaa-ajat muutenkin riippuivat paljon ”asianhaaroista”. Palkka oli huono, minimipalkkaa ei alalla tunnettu. Proviisorit toivat esiin, että palkka on niin pieni, ettei sen turvin voi mennä naimisiin ja elättää perhettä.

Johan on työmarkkinat: Kikyn toinen kierros

21.09.2017 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Vuosi sitten kilpailukykysopimus toi 24 tunnin vuosittaisen työajanpidennyksen kaikille sektoreillemme, joista kullakin on omat sovellustapansa. Mikäli työntekijällä ei ole työehtosopimusta, kuten kaupan alan ylemmillä toimihenkilöillä, ei työajanpidennystä toteuteta. Apteekkien tuntityöntekijät jäivät myös työajanpidennyksen ulkopuolelle.