Työehtosopimusneuvottelut 2021–2022

Työehtosopimusneuvottelut 2021–2022

Syksyn 2021 ja kevään 2022 aikana käydään työehtosopimusneuvotteluja. Farmasialiiton jäseniä on useiden eri työehtosopimusten piirissä esimerkiksi apteekeissa, kemian alalla ja sote-sopimuksen piirissä. Kokoamme tälle sivustolle tietoa tes-neuvotteluiden etenemisestä sekä neuvotteluihin liittyvät uutiset, blogit ja mahdolliset ohjeistukset työtaistelutilanteessa.

Apteekki (farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimus)

Suomen Farmasialiitto neuvottelee Apteekkien työnantajaliiton kanssa alan yleissitovan työehtosopimuksen (ks. tes-neuvotteluprosessin kuva). Apteekkien farmaseuttiselle henkilöstölle saatiin uusi työehtosopimus helmikuussa 2022, ja se on voimassa 31.1.2024 asti. Pääset lukemaan uutta työehtosopimusta tästä. Neuvottelujen kulusta kertovat tiedotteet löytyvät puolestaan täältä

JUKO (sote-sopimus, kunta, valtio, yliopisto)

JUKO on julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö, joka neuvottelee jäsentemme työehtosopimuksista niin sote-sopimuksen parissa kuin valtiolla ja yliopistoissa. Nämä neuvottelut käynnistyivät vuoden 2022 alussa. Sopimusneuvotteluiden tilannetta voi seurata tämän sivun lisäksi JUKOn verkkosivujen kautta.

Pääset lukemaan käynnissä olevien neuvottelujen neuvottelutiedotteita omilta sivuiltaan:
Kunta-ala
Sote-sopimus

Yliopistosektorin neuvottelut ovat päättyneet. Pääset lukemaan uudesta sopimuksesta kertovan JUKOn neuvottelutiedotteen tästä. Yliopistosektorin neuvotteluista voi lukea lisäksi Työehtosoppa-sivuston kautta.

Valtiosektorin neuvottelut ovat päättyneet, ja uusi työehtosopimus on hyväksytty. Pääset lukemaan uudesta sopimuksesta kertovan JUKOn neuvottelutiedotteen tästä

Kunta-alan työtaistelut

Kunta-alalle on julistettu useita neuvottelujen vauhdittamiseen tähtääviä painostuskeinoja. Löydät kaikki annetut lakkovaroitukset sekä ylityö- ja vuoronvaihtokiellot täältä

Lakkoavustuksen hakeminen

Farmasialiitto maksaa lakossa oleville jäsenilleen lakkoavustusta 120 euroa jokaiselta lakkopäivältä. Lakkoavustus maksetaan kaikille liiton jäsenille, jotka lakon alkaessa ovat työtaistelun alaiseksi julistetussa työssä. Voit täyttää lakkoavustuksen hakulomakkeen täältä

YTN (kemian ylempien toimihenkilöiden työehtosopimus)

Ylemmät toimihenkilöt YTN on akavalainen yksityisen sektorin neuvottelujärjestö. YTN neuvottelee kemianteollisuuden ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksesta. Sopimus on saatu valmiiksi ja hyväksytty ja sen tekstiä valmistellaan julkaistavaksi. Sopimusneuvottelujen kulkua voi seurata YTN:n verkkosivujen kautta.

Ammattiliitto Pro (kemian toimihenkilöiden työehtosopimus)

Pro neuvottelee kemianalan toimihenkilöiden työehtosopimuksesta. Sopimusneuvottelut ovat päättyneet, uusi työehtosopimus on voimassa 31.12.2023 asti. Voit lukea uutta sopimusta esittelevän tiedotteen täältä. Lisää tietoa neuvotteluista löytyy Pron neuvottelusivuilta.