Työttömyysturva

Turvaa työttömyyden varalle Farmasialiiton kautta

Farmasialiiton jäseneksi liittyessäsi voit valita, haluatko liittyä myös Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erkoon. Erkoon on toki mahdollista liittyä myöhemminkin. Voit olla myös Erkon suorajäsen ilman Farmasialiiton jäsenyyttä. Jäsen voi myös valita toisen työttömyyskassan hoitamaan asioitaan. Silloin työttömyyskassan jäsenyydestä ja -maksuista vastaa kuitenkin jäsen itse.

Erko on keskinäisen vastuun perusteella toimiva yhteisö, joka maksaa jäsenilleen ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ja vuorottelukorvausta. Erkoon kuuluu noin 90 000 palkansaajajäsentä (vuonna 2019). Useimmat heistä kuuluvat ammattijärjestönsä kautta korkeasti koulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akavaan.

Voit liittyä työttömyyskassan jäseneksi silloin, kun sinulla on voimassa oleva työsopimus. Työn ei tarvitse olla farmasiaan liittyvää, vaan mikä tahansa työ käy. Liittyminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kannattaa, sillä ansiopäivärahan saamiseen on laissa määritelty työttömyyskassan jäsenyyden kestoon sekä työssäoloehtoon liittyviä edellytyksiä. Valmistuneilla jäsenillä työttömyyskassamaksu kuuluu Farmasialiiton jäsenmaksuun. Opiskelijat maksavat työttömyyskassan jäsenmaksun opiskelijoiden jäsenmaksun lisäksi. Kaksoisjärjestäytyneiden työttömyysturvan hoitaa heidän ensisijainen ammattiliittonsa.

• Jos sinulla on kysyttävää työttömyyteen, lomautukseen ja vuorotteluvapaaseen liittyvistä korvauksista ja niiden hakukäytännöistä, ole yhteydessä suoraan Erkoon. Mikäli kuulut johonkin muuhun työttömyyskassaan, ota yhteyttä suoraan sinne. Etuuksien saamisessa on joitain huomioitavia ehtoja, ja siksi on tärkeää olla liikkeellä ajoissa.
  • Jos et ole minkään työttömyyskassan jäsen, voit hakea peruspäivärahaa KelastaPeruspäivärahan suuruus on kuitenkin ansiosidonnaista päivärahaa alhaisempi.

Työttömänä voit olla myös oikeutettu Farmasialiiton alennettuun jäsenmaksuun. Muistathan hakea sitä erikseen Farmasialiitosta. Mikäli sinulla on kysyttävää alennetusta jäsenmaksusta, ole yhteydessä jäsenpalveluumme ma–pe klo 11–12, puh. 029 7010 1090 tai jasenpalvelu@farmasialiitto.fi.