Opiskelijamentorointi

Kehitä ja Kehity -opiskelijamentorointiohjelma on Farmasialiiton jäsenpalvelu, johon aktoreiksi voivat hakea perustutkintoa suorittavat Farmasialiiton jäsenet, joilla on vähintään yksi vuosi farmasian opintoja takana. Opiskelijamentorointiohjelmaan mukaan hakevien aktorien tavoitteena voi olla esimerkiksi omien vahvuuksien ja kehittymistarpeiden tunnistaminen tai urasuunnitelmien selkiyttäminen.

Miten pääsen mukaan?

Ensimmäinen Kehitä ja Kehity -opiskelijamentorointi starttaa syksyllä 2018 ja jatkuu kevään 2019. Haku mentorointiohjelmaan päättyy 31.8.2018. Pilottiryhmään otetaan kymmenen aktori-mentoriparia.

Ajankäyttö opiskelijamentoroinnissa

Onnistuakseen mentorointi edellyttää ohjelmaan sitoutumista. Niin aktorin kuin mentorinkin on varattava aikaa ja sitouduttava yhteisten tavoitteiden eteen. Farmasialiitto antaa raamit ja tuen mentoroinnille, mutta jokainen pari työskentelee itselleen sopivalla tavalla.

Ohjelma kestää noin puoli vuotta, jonka aikana aktori ja mentori tapaavat noin kerran kuukaudessa. Tapaamiset voivat tapahtua kasvokkain tai etänä, tästä päättää mentorointipari itse. Tapaamisia ohjelman aikana tulisi olla 5-7, jotta luonteva ja luottamuksellinen suhde, joka tukee hyvää keskustelua, ehtisi syntyä. Tämän lisäksi ohjelman aikana järjestetään koko mentorointiryhmän yhteisiä tapaamisia Helsingissä (noin 3 tuntia kerrallaan) sekä yksi sparraustapaaminen erikseen mentoreille ja aktoreille.

Mentoriksi opiskelijalle?

Mentori on ammattillisesti kokeneempi henkilö, joka on kiinnostunut muiden kehittämisestä tarjoamalla omaa osaamistaan ja kokemustaan aktorin käyttöön. Mentorina sinun ei tarvitse tietää vastauksia kaikkiin aktorin kysymyksiin tai ongelmiin eikä sinulta edellytetä erityistä koulutusta mentorin tehtävään.  Sinun ei myöskään tarvitse olla ”vanha konkari”, jo muutaman vuoden työkokemus riittää. Tärkeintä on, että mentori tuo kokemuksensa, osaamisensa ja joskus myös kontaktinsa käytettäväksi mentoroinnissa. Kaikilla on mentorina annettavaa! Mentorina toimimalla pysyy myös itse ajan tasalla ja verkostoituu.

Mentorille korvataan koko ryhmän yhteisistä tai mentoreiden tapaamisista aiheutuvat matkakulut. Muuta korvausta mentoreille ei makseta. Mentorin ei tarvitse olla Farmasialiiton jäsen.

Lisätietoa mentoroinnista voit lukea mentoroinnin pääsivulta

Hakuaika opiskelijamentorointiin on käynnissä 31.8.2018 asti.

Kehitä ja Kehity -opiskelijamentorointiohjelmaan otetaan aktoriksi opiskelijoita, joilla on vähintään yhden vuoden opinnot suoritettu aina valmistumisen kynnyksellä oleviin opiskelijoihin.

Hakulomakkeet

Aktorin hakulomake
Mentorin hakulomake

Lisätietoa opiskelijamentoroinnista

Jos sinulla on kysyttävää opiskelijamentoroinnista, voit olla suoraan yhteydessä vastuuhenkilö Suvi Luukkoon sähköpostitse suvi.luukko@farmasialiitto.fi tai 044 777 9052.