Edustajiston täydennysvaalit 2022

Farmasialiiton edustajiston täydennysvaalit 2022

Edustajiston täydennysvaali on päättynyt, kiitos kaikille äänestäneille! Vaalissa edustajistoon tulivat valituiksi Minna Huhta, Terhi Grönroos ja Aleksi Westerholm. Varajäseniksi valittiin Tanja Pelkonen, Sanna Lamberg, Jouni Vuorinen, Kirsi Kotokorpi ja Anu Hänninen.

Farmasialiiton edustajiston täydennysvaalin äänestysaika oli 29.8.–11.9.2022.

Näin äänestät

1. Mene 29.8.–11.9.2022 välisenä aikana selaimella osoitteeseen https://sahkoinenvaali.fi/farmasialiitto/

2. Voit kirjautua joko sähköpostin tai puhelinnumeron avulla. Valitse kirjautumistapa.

3. Kirjoita äänestyssivun kenttään sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi. Käytä sähköpostiosoitetta/puhelinnumeroa, jonka olet ilmoittanut jäsenrekisteriin. Tämän jälkeen äänestyssivu jää odottamaan tunnistautumiskoodia, joka tulee sinulle valintasi mukaan sähköpostiin tai tekstiviestinä. Kirjoita tai kopioi tunnistautumiskoodi äänestyssivulle ja hyväksy.

4. Itse äänestyssivu näyttää vaalissa olevat ehdokkaat.

5. Valitse ehdokkaasi ja klikkaa "Äänestä".

6. Vahvista valintasi "Hyväksy valintasi".

7. Äänestys onnistui, kun äänestyssivu ilmoittaa: "Kiitos äänestämisestä".

Tutustu ehdokkaisiin

Katso täältä täydennysvaaleissa ehdolla olevien esittelyt ja valitse oma ehdokkaasi.

Mikä on edustajisto ja mitä se tekee?

Edustajisto on Farmasialiiton ylin päättävä elin, jonka tehtäviin kuuluvat mm. puheenjohtajan ja hallituksen valinta, talousarvion, tilinpäätösten sekä toimintasuunnitelmien ja -kertomusten hyväksyminen. Edustajisto päättää myös jäsenmaksuista. Lue lisää edustajistosta

Uusi edustajisto on aloittanut työnsä syyskokouksessa viime marraskuussa. Nykyisen edustajiston toimikausi päättyy vuonna 2025. Täysilukuiseen edustajistoon kuuluu 25 jäsentä, joista kaksi on opiskelijajäseniä.

Milloin äänestetään? Milloin tiedetään vaalin tulos?

Äänestysaika on 29.8.-11.9.2022 ja vaalien tulos julkistetaan 19.9.2022.

Valituksi tullut ehdokas voi jatkaa edustajistossa niin kauan, kun on Farmasialiiton jäsen, vaikka oma jäsensektori vaihtuisikin kesken toimikauden.

Kuka saa äänestää?

Vaalit järjestetään sähköisesti. Jäsenten äänioikeus edustajiston vaaleissa on määräytynyt sen perusteella, onko 30.4.2022 ollut jäsen. Jos jäsen liittyy Farmasialiittoon vasta 30.4. jälkeen, ei ole äänioikeutta vielä näissä vaaleissa. Äänioikeuden edellytyksenä on myös, että huhtikuun loppuun mennessä erääntyneet jäsenmaksut on maksettu. Vaalit koskevat valmistuneita jäseniä. Valmistuva opiskelijajäsen voi äänestää vaalissa elo-syyskuussa, jos valmistumisilmoitus on tehty huhtikuun loppuun mennessä.

Äänestäminen tapahtuu sähköisesti, joten sähköpostin ja myös puhelinnumeron on hyvä olla ajan tasalla, sillä äänestysohjeet lähetetään jäsenen ilmoittamaan sähköpostiin. Jos omat tietosi ovat muuttuneet vapun jälkeen tai olet muuten epävarma äänioikeudestasi, voit tarkistaa äänioikeutesi ja tietojesi ajantasaisuuden 1.– 5.8.2022 välillä. Omat tiedot tarkastetaan vaalitoimikunnan sihteeriltä varaamalla aika toimistokäynnille tai puhelimitse (044 777 9052) tai sähköpostilla (suvi.luukko@farmasialiitto.fi). Jäsennumero helpottaa tietojen tarkistamista.

Mahdolliset oikaisut on tehtävä 14.8. mennessä vaalitoimikunnan sihteerille sähköpostitse.

Miten äänestän?

1. Huolehdi, että olet maksanut jäsenmaksusi, sillä se on äänioikeuden edellytys.

2. Äänestäminen tapahtuu sähköisesti sähköpostiin tulevan linkin avulla. Äänestysjärjestelmään kirjaudutaan joko verkkopankkitunnuksilla tai sähköpostin ja puhelimen (tekstiviesti) avulla. Huolehdi siis, että sähköpostisi ja puhelinnumerosi ovat ajan tasalla Morttelissa.  Unohtuneet Morttelin tunnukset voit tilata sähköpostiisi, minkä jälkeen pääset tarkastamaan, että tietosi ovat ajan tasalla.

3. Jos yhteystietosi muuttuvat 30.4. jälkeen, voit vielä tarkistaa omat tietosi 1.8.–7.8. olemalla yhteydessä Farmasialiiton toimistoon. Huomautuksia omiin tietoihin voit tehdä 14.8. asti.

Miten asetun ehdokkaaksi?

Ehdokkaaksi voi asettua valitsijayhdistyksen kautta. Valitsijayhdistykset muodostavat ehdokaslistoja ja jokaisen ehdokkaan täytyy olla jonkin valitsijayhdistyksen listalla. Voit myös perustaa oman valitsijayhdistyksen, jos et halua olla ehdolla muiden valitsijayhdistysten ehdokaslistoilla.

1. Kun tiedät, minkä valitsijayhdistyksen ehdokaslistalla haluat olla, lataa koneellesi ehdokaslomake.

2. Täytä lomake omilla tiedoillasi. Lomakkeessa ilmoitetaan valitsijayhdistys, jonka listalla olet ehdolla sekä kiintiö, jossa haluat tulla huomioiduksi ääntenlaskennassa.

3. Lähetä ehdokaslomake vaalitoimikunnan sihteerille. Käytä lähettämiseen omaa henkilökohtaista sähköpostiosoitettasi, joka on Farmasialiiton jäsenrekisterissä (voit tarkistaa Morttelista, mikä sähköpostiosoite on liitettynä rekisteriin).

4. Ilmoita ehdolle asettumisesta myös valitsijayhdistyksen asiamiehelle. Katso luettelo valitsijayhdistyksistä

5. Ehdokasasettelu päättyi tiistaina 31.5.

Miten valitsijayhdistys perustetaan?

Valitsijayhdistyksen voi perustaa viisi Farmasialiiton äänioikeutettua jäsentä. Vuonna 2021 vaaleissa perustetut valitsijayhdistykset voivat asettaa ehdokkaita myös vuoden 2022 täydennysvaaleihin. Olemassa olevat valitsijayhdistykset voit tarkistaa tästä

1. Kerää viiden hengen porukka, jonka kanssa täytätte Valitsijayhdistyksen perustamissopimus -nettilomakkeen. Valitsijayhdistyksen tunnus (= ehdokaslistan nimi) ilmoitetaan nettilomakkeessa. Samoin lomakkeeseen pitää nimetä vaaliasiamies. Vaaliasiamies ei itse saa asettua ehdolle sen valitsijayhdistyksen listalla, jonka vaaliasiamiehenä hän toimii.
  2. Kaikki viisi perustajajäsentä saavat sähköisesti perustamissopimuksen allekirjoitettavaksi. Sähköiseen allekirjoitukseen tarvitaan verkkopankkitunnukset. Allekirjoituslinkki lähetetään perustajajäsenten sähköpostiin kolmen arkipäivän sisällä ilmoituksen lähettämisestä.

Valitsijayhdistys on perustettava 30.4.2022 mennessä.

Mitä vaaliasiamies tekee?

Vaaliasiamies toimii valitsijayhdistyksensä yhteyshenkilönä. Hän ei voi itse asettua ehdolle siinä valitsijayhdistyksessä, jonka asiamiehenä hän toimii, mutta voi halutessaan asettua ehdolle toisessa valitsijayhdistyksessä. Kun ehdokkaat on kerätty, vaaliasiamies kokoaa ehdokkaiden tiedot yhteen ja ilmoittaa ne vaalitoimikunnalle. Ehdokasasettelu päättyy 31.5.2022.

Vaaliasiamies kerää myös oman ehdokaslistan ehdokkaiden esittelyt ja toimittaa ne vaalitoimikunnalle 1.6.2022 mennessä.

Jos vuonna 2021 perustetun valitsijayhdistyksen vaaliasiamies ei enää ole käytettävissä tehtäväänsä, valitsijayhdistykset voivat ilmoittaa uuden vaaliasiamiehen nettilomakkeella

Sektorikohtaiset kiintiöt Farmasialiiton edustajistossa

Jotta kaikkien farmasian alan ammattilaisten ääni kuuluu liiton ylimmässä toimielimessä, on Farmasialiiton säännöissä määritelty viisi kiintiötä, joista jokaisesta tulee vähintään kaksi henkilöä valita edustajistoon.

• Apteekki
  • Kunta
  • Valtio, Kela ja yliopistot
  • Teollisuus ja tukkukauppa
  • Asiantuntija-, esimies- ja johtamistyö, yrittäjät sekä proviisorit

Asettuessaan ehdolle jäsen ilmoittaa, missä kiintiössä haluaa tulla huomioiduksi.

Lisätietoja vaalista saat vaalitoimikunnan sihteeriltä Suvi Luukolta, suvi.luukko@farmasialiitto.fi p. 044 777 9052.

Vaalimateriaalit

Ehdokkaiden esittelyt