Edustajiston täydennysvaalit 2022

Farmasialiiton edustajiston täydennysvaalit 2022

Farmasialiiton edustajistossa on paikkoja avoinna, ja täydennysvaalit käydään 29.8.–11.9.2022. Edustajiston toimikausi on alkanut syksyllä 2021 ja kestää neljä vuotta. Vaalit järjestetään sähköisesti.

Mikä on edustajisto ja mitä se tekee?

Edustajisto on Farmasialiiton ylin päättävä elin, jonka tehtäviin kuuluvat mm. puheenjohtajan ja hallituksen valinta, talousarvion, tilinpäätösten sekä toimintasuunnitelmien ja -kertomusten hyväksyminen. Edustajisto päättää myös jäsenmaksuista. Lue lisää edustajistosta

Uusi edustajisto on aloittanut työnsä syyskokouksessa viime marraskuussa. Nykyisen edustajiston toimikausi päättyy vuonna 2025. Täysilukuiseen edustajistoon kuuluu 25 jäsentä, joista kaksi on opiskelijajäseniä.

Milloin äänestetään? Milloin tiedetään vaalin tulos?

Äänestysaika on 29.8.-11.9.2022 ja vaalien tulos julkistetaan 19.9.2022.

Valituksi tullut ehdokas voi jatkaa edustajistossa niin kauan, kun on Farmasialiiton jäsen, vaikka oma jäsensektori vaihtuisikin kesken toimikauden.

Kuka saa äänestää?

Äänioikeutettuja ja vaalikelpoisia ovat kaikki Farmasialiiton henkilöjäsenet, joiden osalta kuluvan vuoden huhtikuun loppuun mennessä erääntyneet jäsenmaksut on maksettu. Muistathan siis maksaa jäsenmaksusi ajoissa!

Äänioikeus määräytyy 30.4. jäsenyyden perusteella. Jos jäsen liittyy Farmasialiittoon vasta 30.4. jälkeen, ei ole äänioikeutta vielä näissä vaaleissa. Valmistuva opiskelijajäsen voi äänestää vaalissa elo-syyskuussa, jos valmistumisilmoitus on tehty huhtikuun loppuun mennessä.

Omat tiedot äänioikeudesta voi tarkastaa vielä 1.–7.8.2022. Tarkemmat ohjeet äänioikeuden tarkistamiseen ja mahdollisiin korjauspyyntöihin annetaan tällä sivulla lähempänä elokuuta. Oikaisut äänioikeutettujen luetteloon tulee tehdä viimeistään 14.8.2022 vaalitoimikunnan sihteerille sähköpostitse.

Miten äänestän?

1. Huolehdi, että olet maksanut jäsenmaksusi, sillä se on äänioikeuden edellytys.

2. Äänestäminen tapahtuu sähköisesti sähköpostiin tulevan linkin avulla. Äänestysjärjestelmään kirjaudutaan joko verkkopankkitunnuksilla tai sähköpostin ja puhelimen (tekstiviesti) avulla. Huolehdi siis, että sähköpostisi ja puhelinnumerosi ovat ajan tasalla Morttelissa.  Unohtuneet Morttelin tunnukset voit tilata sähköpostiisi, minkä jälkeen pääset tarkastamaan, että tietosi ovat ajan tasalla.

3. Jos yhteystietosi muuttuvat 30.4. jälkeen, voit vielä tarkistaa omat tietosi 1.8.–7.8. olemalla yhteydessä Farmasialiiton toimistoon. Huomautuksia omiin tietoihin voit tehdä 14.8. asti.

Miten asetun ehdokkaaksi?

Ehdokkaaksi voi asettua valitsijayhdistyksen kautta. Valitsijayhdistykset muodostavat ehdokaslistoja ja jokaisen ehdokkaan täytyy olla jonkin valitsijayhdistyksen listalla. Voit myös perustaa oman valitsijayhdistyksen, jos et halua olla ehdolla muiden valitsijayhdistysten ehdokaslistoilla.

1. Kun tiedät, minkä valitsijayhdistyksen ehdokaslistalla haluat olla, lataa koneellesi ehdokaslomake.

2. Täytä lomake omilla tiedoillasi. Lomakkeessa ilmoitetaan valitsijayhdistys, jonka listalla olet ehdolla sekä kiintiö, jossa haluat tulla huomioiduksi ääntenlaskennassa.

3. Lähetä ehdokaslomake vaalitoimikunnan sihteerille. Käytä lähettämiseen omaa henkilökohtaista sähköpostiosoitettasi, joka on Farmasialiiton jäsenrekisterissä (voit tarkistaa Morttelista, mikä sähköpostiosoite on liitettynä rekisteriin).

4. Ilmoita ehdolle asettumisesta myös valitsijayhdistyksen asiamiehelle. Katso luettelo valitsijayhdistyksistä

5. Ehdokasasettelu päättyy tiistaina 31.5. Tämän jälkeen ehdokasesittelyt julkaistaan Farmasialiiton sivuilla. Toimita ehdokasesittelysi vaaliasiamiehelle.

Miten valitsijayhdistys perustetaan?

Valitsijayhdistyksen voi perustaa viisi Farmasialiiton äänioikeutettua jäsentä. Vuonna 2021 vaaleissa perustetut valitsijayhdistykset voivat asettaa ehdokkaita myös vuoden 2022 täydennysvaaleihin. Olemassa olevat valitsijayhdistykset voit tarkistaa tästä

1. Kerää viiden hengen porukka, jonka kanssa täytätte Valitsijayhdistyksen perustamissopimus -nettilomakkeen. Valitsijayhdistyksen tunnus (= ehdokaslistan nimi) ilmoitetaan nettilomakkeessa. Samoin lomakkeeseen pitää nimetä vaaliasiamies. Vaaliasiamies ei itse saa asettua ehdolle sen valitsijayhdistyksen listalla, jonka vaaliasiamiehenä hän toimii.
  2. Kaikki viisi perustajajäsentä saavat sähköisesti perustamissopimuksen allekirjoitettavaksi. Sähköiseen allekirjoitukseen tarvitaan verkkopankkitunnukset. Allekirjoituslinkki lähetetään perustajajäsenten sähköpostiin kolmen arkipäivän sisällä ilmoituksen lähettämisestä.

Valitsijayhdistys on perustettava 30.4.2022 mennessä.

Mitä vaaliasiamies tekee?

Vaaliasiamies toimii valitsijayhdistyksensä yhteyshenkilönä. Hän ei voi itse asettua ehdolle siinä valitsijayhdistyksessä, jonka asiamiehenä hän toimii, mutta voi halutessaan asettua ehdolle toisessa valitsijayhdistyksessä. Kun ehdokkaat on kerätty, vaaliasiamies kokoaa ehdokkaiden tiedot yhteen ja ilmoittaa ne vaalitoimikunnalle. Ehdokasasettelu päättyy 31.5.2022.

Vaaliasiamies kerää myös oman ehdokaslistan ehdokkaiden esittelyt ja toimittaa ne vaalitoimikunnalle 1.6.2022 mennessä.

Jos vuonna 2021 perustetun valitsijayhdistyksen vaaliasiamies ei enää ole käytettävissä tehtäväänsä, valitsijayhdistykset voivat ilmoittaa uuden vaaliasiamiehen nettilomakkeella

Sektorikohtaiset kiintiöt Farmasialiiton edustajistossa

Jotta kaikkien farmasian alan ammattilaisten ääni kuuluu liiton ylimmässä toimielimessä, on Farmasialiiton säännöissä määritelty viisi kiintiötä, joista jokaisesta tulee vähintään kaksi henkilöä valita edustajistoon.

• Apteekki
  • Kunta
  • Valtio, Kela ja yliopistot
  • Teollisuus ja tukkukauppa
  • Asiantuntija-, esimies- ja johtamistyö, yrittäjät sekä proviisorit

Asettuessaan ehdolle jäsen ilmoittaa, missä kiintiössä haluaa tulla huomioiduksi.

Lisätietoja vaalista saat vaalitoimikunnan sihteeriltä Suvi Luukolta, suvi.luukko@farmasialiitto.fi p. 044 777 9052.

Vaalimateriaalit

Vaaliopas