Edustajiston vaalit 2021

Farmasialiiton edustajiston vaalit vuonna 2021

Farmasialiiton edustajiston vaalit käydään 30.8.–12.9.2021. Edustajiston toimikausi on neljä vuotta lukuun ottamatta opiskelijajäseniä, joiden toimikausi on kaksi vuotta. Elo- syyskuussa siis äänestetään 23 edustajaa kaudelle 2021–2025 ja kaksi opiskelijaedustajaa kaudelle 2021–2023. Vaalit järjestetään sähköisesti.

Mikä on edustajisto ja mitä se tekee?

Edustajisto on Farmasialiiton ylin päättävä elin, jonka tehtäviin kuuluvat mm. puheenjohtajan ja hallituksen valinta, talousarvion, tilinpäätösten sekä toimintasuunnitelmien ja -kertomusten hyväksyminen. Edustajisto päättää myös jäsenmaksuista.

Uusi edustajisto aloittaa työnsä liiton syyskokouksessa marraskuussa. Edustajistossa on 25 jäsentä, joista kaksi on opiskelijajäseniä. Lisäksi jokaisella säännöissä määritetyllä työskentelysektorilla on edustajistossa oma kiintiönsä (kaksi henkilöä). Näin varmistetaan, että kaikkien farmasian alan ammattilaisten ääni kuuluu myös liiton ylimmässä toimielimessä.

Milloin äänestetään? Milloin tiedetään vaalin tulos?

Äänestysaika on 30.8.12.9.2021 ja vaalien tulos julkistetaan viimeistään 20.9.

Valituksi tullut ehdokas voi jatkaa edustajistossa niin kauan, kun on Farmasialiiton jäsen, vaikka oma jäsensektori vaihtuisikin kesken toimikauden. Samoin, jos opiskelijajäsenellä valmistuminen osuu toimikaudelle, voi opiskelijaedustajana jatkaa kauden loppuun.

Kuka saa äänestää?

Vaaleja järjestetään itse asiassa kahdet samaan aikaan. Farmasialiiton valmistuneet jäsenet valitsevat edustajistoon 23 jäsentä. Opiskelijat äänestävät samaan aikaan omat kaksi edustajaansa erillisessä vaalissa.

Äänioikeutettuja ja vaalikelpoisia ovat kaikki Farmasialiiton henkilöjäsenet, joiden osalta kuluvan vuoden huhtikuun loppuun mennessä erääntyneet jäsenmaksut on maksettu.

Äänioikeus määräytyy 30.4. jäsenyyden perusteella. Jos liittyy Farmasialiittoon vasta 30.4. jälkeen, ei ole äänioikeutta vielä näissä vaaleissa.

Opiskelijavaalissa äänioikeutettuja ovat huhtikuun loppuun mennessä hyväksytyt Farmasialiiton opiskelijajäsenet. Näin ollen esimerkiksi kesän aikana valmistuneet äänestävät syksyllä opiskelijavaalissa.

Oman äänioikeuden ja tietojen tarkistaminen elokuussa

Äänioikeutettujen luettelo on otettu jäsenrekisteristä ulos 30.4.2021. Jos omat yhteystiedot ovat tämän jälkeen muuttuneet tai on muuten epävarma tietojen ajantasaisuudesta, kannattaa tarkistaa, että äänioikeutettujen luettelossa on oikeat tiedot. Luettelo on tarkistettavissa Farmasialiiton toimistolla 2.–8.8. välisenä aikana ja mahdolliset oikaisut on tehtävä 15.8. mennessä vaalitoimikunnan sihteerille sähköpostitse.

Omat tiedot tarkastetaan vaalitoimikunnan sihteeriltä varaamalla aika toimistokäynnille tai puhelimitse (044 777 9052) tai sähköpostilla (suvi.luukko@farmasialiitto.fi).

Miten äänestän?

1. Äänestäminen tapahtuu sähköisesti sähköpostiin tulevan linkin avulla. Äänestämiseen tarvitset lisäksi puhelimen, johon lähetetään tekstiviesti, kun äänestäjä kirjautuu äänestyslinkin kautta vaalijärjestelmään. Huolehdi siis, että sähköpostisi ja puhelinnumerosi ovat ajan tasalla.

2. Jos yhteystietosi muuttuvat 30.4. jälkeen, voit vielä tarkistaa omat tietosi 2.8.–8.8. olemalla yhteydessä Farmasialiiton toimistoon. Huomautuksia omiin tietoihin voit tehdä 15.8. asti.

Keitä on ehdolla?

Ehdokkaaksi asettuminen on päättynyt 31.5. ja vaaleja koordinoiva vaalitoimikunta on sen jälkeen vahvistanut ehdokkaat ja ehdokaslistat.
Ehdokkaisen esittelyt tulevat kesäkuun aikana tälle sivustolle.

Lisätietoja vaalista saat vaalitoimikunnan sihteeriltä Suvi Luukolta, suvi.luukko@farmasialiitto.fi p. 044 777 9052.

Vaalimateriaalit

Vaaliopas
Ehdokasesittelyt

Vaalien keskeisiä päivämääriä

30.4. äänioikeuden määräytyminen
6.6. ehdokasasettelu päättyy (Huom! aikaa jatkettu, ehdokasasettelu päättyi alun perin 31.5.)
kesäkuussa ehdokkaiden esittelyt Farmasialiiton verkkosivuilla
2.–8.8. vaaliluettelo äänioikeutetuista nähtävillä ja tarkastettavissa