Luottamusmiesten neuvottelutaidon kurssi (peruskurssin osa), Helsinki

23.09.2021

HUOM! Kurssin toteutustapa vahvistetaan myöhemmin! Ensisijaisesti pyrimme Helsingissä sokos hotel Triplassa kasvotusten olevaan koulutukseen.

Millainen on onnistunut neuvottelu? Miten voi tunnistaa itselle tyypillisiä käyttäytymispiirteitä? Miten päästä eteenpäin umpikujaan ajautuneessa neuvottelussa? Näitä ja muita hyvän neuvottelijan työkalupakkiin kuuluvia vinkkejä opitaan luottamusmiehille suunnatulla neuvottelutaidon kurssilla. Kurssilla käydään läpi neuvotteluihin valmistautuminen, neuvottelutilanne ja neuvottelujen jälkihoito sekä hyvän vuorovaikutuksen että oman tavoitteen saavuttamisen näkökulmasta. Ohjelma tarkentuu lähempänä koulutusta, ja se lähetetään ohjeistuksineen osallistujille automaattisesti sähköpostitse.

Kouluttajana toimii juristi, ammattineuvottelija ja tietokirjailija Lottaliina Pokkinen (OTL). Yrityksensä Lehtinen Legal Oy:n kautta Lottaliina on auttanut lukuisia maamme eturivin taiteilijoita heidän sopimusneuvotteluissaan. (Oheinen Lottaliina Pokkisen kuva: Toni Härkönen)

Neuvottelutaidon koulutus on osa luottamusmiesten peruskurssia, ja jokaisen peruskurssille osallistuvan tulee osallistua myös neuvottelutaidon koulutukseen. Aiemmin neuvottelutaidon koulutus oli osa jatkokurssia. Jos on käynyt aiemmin peruskurssin ja osallistunut vuonna 2016 tai sen jälkeen jatkokurssille, neuvottelutaidon koulutus puuttuu kokonaisuudesta. Olemme sopineet Aptan kanssa, että neuvottelutaidon koulutukseen voi osallistua luottamusmies, jolta tämä koulutus puuttuu. Osallistuminen on maksutonta.

Luottamusmiesten kurssille osallistuaksesi sinulla tulee olla Farmasialiiton jäsenrekisterissä voimassa oleva luottamusmies- tai varaluottamusmiestoimi. Luottamusmiehillä tulee olla mahdollisuus osallistua koulutukseen, ja se on palkallista työaikaa. Mikäli varaluottamusmies ei tilapäisesti hoida varsinaisen luottamusmiehen tehtäviä, on hänen sovittava koulutuksen palkallisuudesta työnantajan kanssa. Muista kuitenkin sopia koulutuksista työnantajan kanssa hyvissä ajoin, vaikka koko vuodeksi kerrallaan. Mikäli osallistuminen on työnantajan toimesta hankalaa tai se evätään ilman kunnollisia perusteluita, ota yhteyttä Marketta Hakkaraiseen.

Ilmoittautuminen tapahtuu Morttelin kautta.  Liitto korvaa luottamusmiehille kuitteja vastaan matkan edullisimman julkisen kulkuneuvon mukaan. Mikäli varaat matkaa ennen kuin kurssin toteutustapa on varmistunut ota peruutusturva. Mikäli tarkoituksenmukaista julkisen liikenteen yhteyttä ei ole, maksetaan oman auton käytön kilometrikorvauksena verohallituksen päätöksen mukaiset verovapaaksi katsottavat enimmäismäärät. Oman auton käytöstä tulee sopia etukäteen Marketta Hakkaraisen kanssa. Muussa tilanteessa oman auton käyttäminen korvataan edullisimman julkisen liikenteen lipun hinnan mukaisesti. Lisäksi liitto järjestää poikkeustapauksissa majoituksen edelliseksi yöksi 2hh huoneisiin. Perusteet huoneelle ja verottajan tulkinta niiden korvaamisen hyväksymiseen tullaan tarkistamaan jokaisen kohdalla erikseen. Ilmoita huonetarve viimeistään 30.8 mennessä suoraan Marketalle. Myöhemmin ilmoitettujen huonetarpeiden järjestymistä emme pysty takaamaan hotellien varaustilanteiden vaihtelun vuoksi.

Ilmoittautuminen on sitova (onnistuneesta ilmoittautumisesta ja/tai perumisesta saat vahvistuksen sähköpostiin). Osallistumisen peruuttaminen tulee tehdä 30.8.2021 mennessä tapahtumakalenterin tapahtumailmoituksen mukaisesti Morttelin kautta. Mikäli osallistumista ei ole peruttu ja/tai osallistuja ei osallistu koulutukseen, Farmasialiitto voi veloittaa 20 % jäsenkohtaisista koulutuksen kokonaiskuluista, ellei ole esittää lääkärintodistusta tai todistusta ylivoimaisesta esteestä.