Edustajistossa pohdittiin uutta strategiaa

24.05.2019 | Ajankohtaista

Farmasialiiton edustajiston kevätkokous pidettiin Messukeskuksessa 23.5.2019. Asialistalla oli muun muassa uuden strategian aloittaminen ja kollegiaalisuusohjeet.

Aamupäivän seminaariosuudessa vieraili professori Pekka Puska. Hän painotti esityksessään lääkehuoltoa ja sen toimivuutta. Puska ei kannata lääkemyynnin laajentamista kauppoihin. Hän pitää tärkeänä lääketurvallisuutta sekä sääntelyä ja ammattitaitoista toimintaa.

Puheenjohtaja Antti Kataja loi katsauksen Farmasia 2030 -työryhmän pohdintoihin. Työryhmä on keskittynyt miettimään tulevaisuuden toimintaympäristöä.

Edustajiston varsinaisen kokouksen alkajaisiksi ojennettiin Itä-Suomen yliopiston farmakologian professori Markus Forsbergille Akavan pronssinen ansiomerkki hopeisin lehvin.

Toimintakertomus, tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus käytiin läpi. Äänestys- ja vaalijärjestys päivitettiin.

Farmaseuttinen toimikunta on tehnyt ehdotuksen kollegiaalisuusohjeista. Sellaisia ei ole aiemmin ollut, ja niille on tarvetta. Ohjeiden työstämistä jatketaan.

Edustajiston kokouksessa nousi keskusteluun myös neuvottelut kariutuneesta optiovuoden käytöstä. Edellisenä päivänä ollut tapaaminen oli tulokseton, koska Apteekkien työnantajaliitto oli jo ennen tapaamista päättänyt olla käyttämättä optiovuotta.

Strategialähetekeskustelun alkajaisiksi Kataja kysyi kommentteja edellisestä strategiatyöstä. Yhdessä pohdittiin jäsenlupauksemme ydintä. Uutta strategiaa aletaan tehdä toiminnallisesti. Hallitus on siitä päävastuussa, ja se esitellään edustajistolle syyskokouksessa. Uusi strategia astuu voimaan 1.1.2020.

Kokouksen lopuksi muistettiin kautensa päättäviä opiskelijajäseniä kukkapaketein. Syksyllä käydään opiskelijoiden edustajistovaalit, ja uudet opiskelijaedustajat aloittavat työnsä edustajiston syyskokouksessa.