Farmasialiitto kannattaa JUKOn perhevapaauudistusta koskevia työehtosopimuslinjauksia ja tavoittelee uudistuksen viemistä myös farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimukseen

19.11.2021 | Ajankohtaista

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO kertoo 18.11.2021 julkaisemassaan tiedotteessa, että se haluaa ensi vuoden alussa alkavalla neuvottelukierroksella parannuksia työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen. Farmasialiitto tukee JUKOn tavoitteita ja tavoittelee perhevapaauudistuksen viemistä myös farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimukseen.

JUKON toiminnanjohtaja Maria Löfgren painottaa, että eduskunnan parhaillaan käsittelemän perhevapaauudistuksen myötä myös julkisalojen virka- ja työehtosopimusten tulee jatkossa tunnustaa erilaiset perhemuodot. Tiedotteessa todetaan, että työntekijän oikeus perhevapaisiin perustuu lähtökohtaisesti työsopimuslakiin. Useimmissa työehtosopimuksissa on kuitenkin sovittu oikeudesta palkallisiin perhevapaisiin. Palkallisen perhevapaan ajalta työntekijän Kela-korvaus hyvitetään työnantajalle.

- Perhevapaauudistus on todennäköisesti tulossa voimaan 1.8.2022. Myös oma työehtosopimuksemme tulee saattaa vastaamaan lain henkeä ja tavoitteita. Perheiden tulee voida jatkossa päättää, kumpi vanhemmista jää hoitamaan lasta. Sopimuksessa on jatkossa lähdettävä siitä, että vanhemmat ovat tasa-arvoisesti oikeutettuja palkalliseen vapaaseen. Kela-korvausten korotusten johdosta myös palkallisen jakson pidennys on mahdollinen lähes lisäkustannuksitta, toteaa Suomen Farmasialiiton työmarkkinajohtaja Minna Hälikkä.

JUKOn tiedotteen voi lukea täältä: https://www.juko.fi/ajankohtaista/julkisalojen-akavalaiset-haluavat-perhevapaauudistuksen-vaikutukset-myos-tyoehtoihin/

Lisätietoja:
Minna Hälikkä