Farmasialiitto mahdollisen tietomurron kohteena

10.12.2020 | Ajankohtaista

Epäilemme joutuneemme tietomurron kohteeksi. Järjestelmätoimittajamme Office Management on vahvistanut, että mahdollinen tietomurto rajoittuu yhteen sähköpostiosoitteeseen. Tämän osoitteen kautta on lähetetty tunnusten kalasteluviestejä.

On erittäin tärkeää, että näihin viesteihin ei vastata eikä mitään tunnuksia luovuteta. Farmasialiitto ei koskaan kysele jäseniltään henkilökohtaisia tietoja suojaamattoman sähköpostin välityksellä.

Nyt lähetetyt kalasteluviestit näyttävät tältä:

Olemme heti tiedon saatuamme lähettäneet kaikille jäsenillemme varoituksen liikkeellä olevista kalasteluviesteistä sekä olleet yhteydessä Kyberturvallisuuskeskukseen ja poliisiin. Office Management on osaltaan selvittänyt asiaa koko päivän ja illan. Myös viranomaiselle tehtävään tietosuojailmoitukseen liittyvät seikat on huomioitu.

Jatkamme edelleen tapahtumien selvittämistä yhdessä Office Managementin ja viranomaisten kanssa. Office Management on vahvistanut, että kyseiseen yksittäiseen sähköpostiin ei enää kohdistu tietoturvauhkaa. Muuhun järjestelmään ei Office Managementin tarkastamien lokitietojen mukaan ole kohdistunut hyökkäystä.

Kalasteluviestit liittyvät Box-tiedostonjakopalvelun nimeä käyttävään kalastelukampanjaan. Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilla annetaan lisätietoja kalastelukampanjasta ja näytetään, miltä kalasteluviestit näyttävät: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/kalastelusivujen-anatomiaa-box-tiedostonjakopalvelua-jaljitteleva-kampanja

Olemme tehneet asiasta rikosilmoituksen. Tiedotamme lisää heti kun tiedämme enemmän.