Farmasialiitto mukana SuomiAreenalla

14.08.2017 | Ajankohtaista

Farmasialiitto mukana SuomiAreenalla

Heinäkuun puolivälissä Poriin pakkautuu vaikuttajia, päättäjiä ja kansaa keskustelemaan ajankohtaisista asioista. SuomiAreena tarjoaa näköalapaikan yhteiskunnalliselle keskustelulle rennosti kesäisissä tunnelmissa.

Farmasialiitto oli myös mukana vaikuttamassa ja solmimassa tärkeitä kontakteja. Päiväksi valikoitui 11.7. Heti aamusta puheenjohtaja Kirsi Kvarnström ja vt. toiminnanjohtaja Riitta Uusi-Esko jalkautuivat Porin torille jakamaan Farmasialiiton logolla varustettuja punkkipihtejä ja toivottamaan turvallista kesää Farmasialiiton 100-vuotisen taipaleen hengessä. Punkkipihtejä ojennettiin muiden muassa sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilalle, Simon Elolle ja Jari Lindströmille sekä arkkipiispa Kari Mäkiselle ja kirkkoneuvos Pekka Huokunalle.

Ravintola Torgetin miellyttävässä tilassa keskusteltiin lounaalla Kelan pääjohtaja Elli Aaltosen ja hallituksen puheenjohtaja Terttu Savolaisen kanssa lääkehoitoon sitoutumisesta.

– Lääkitys on osa kokonaisuutta sotessa, muistutti Kirsi Kvarnström.

Hän painotti sitä, että kaikki lääkkeet pitäisi kirjata Kantaan, myös itsehoitolääkkeet ja luontaistuotteet.

Hieman myöhemmin Farmasialiitto tarjosi lounasta päivittäistavarakaupan edustajille. Mukana olivat Hanna-Maija Kause (ministeri Annika Saarikon erityisavustaja), SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä, Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen, SOK:n yhteiskuntasuhteiden päällikkö Olli-Pekka Koljonen , Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto, Keskon yhteiskuntasuhdejohtaja Eeva Salmenpohja ja Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia.

Keskustelu kävi vilkkaana ja asiallisena. Riitta Uusi-Esko alusti ja proviisori Väinö Vähämäki Farmasialiiton hallituksesta kuvasi, miten lääkkeiden haittavaikutusten takia hakeudutaan usein päivystykseen. Jos lääkkeitä vapautetaan edes osittain päivittäistavarakauppaan, Farmasialiitto korostaa lääkitysturvallisuutta. Lääkkeiden asianmukainen myynti tarvitsee farmaseutteja neuvomaan kuluttajaa lääkkeiden oikeasta käytöstä. Apteekkien omistajuus nousi myös puheenaiheeksi. Proviisori Anne Hautala selosti lääkkeiden monimutkaista hinnoittelua.

Iltapäivän lopuksi oli avoimet ovet ja vieraille tarjottiin kakkua ja kuohuviiniä Farmasialiiton 100-vuotisjuhlien kunniaksi.

SuomiAreenalla olivat mukana puheenjohtaja Kirsi Kvarnström, toiminnanjohtaja Riitta Uusi-Esko, vanhempi neuvonantaja Pekka Perttula, proviisori Anne Hautala, hallituksen jäsen, proviisori Väinö Vähämäki ja tiedottaja Tuija Metsäaho.

SuomiAreena järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2006. Tänä vuonna tapahtumaan osallistui 74 000 kävijää. Seuraavan kerran SuomiAreena järjestetään 16.–20.7.2018 Porissa.