Lomautuskysymykset ruuhkauttaneet työsuhdeneuvonnan

24.03.2020 | Ajankohtaista

Jäseniltä on tullut runsaasti huolestuneita kysymyksiä apteekkarien lomautustoimista.

- Apteekkarien lomautustoimet ja työvuorojen perusteettomat supistamiset ilman asianmukaista lomautusmenettelyä tai työntekijän kanssa sopimista näkyvät vahvasti neuvonnassamme tällä hetkellä, kertoo työvoimapoliittinen asiantuntija Marketta Hakkarainen.

Erityisen huolestuttavalta tilanne vaikuttaa, koska samaan aikaan osa jäsenistä kaipaisi nimenomaisesti lisää työajan joustoja esimerkiksi lastenhoidollisista ja riskiryhmäperusteisista syistä. Osassa apteekeista lomautuksia ja työvuorojen perumisia on kuitenkin alettu toteuttaa kartoittamatta ensin näitä vaihtoehtoisia keinoja työvoiman järjestelyyn.

Toisaalta on myös äärimmäisen hienoja esimerkkejä, joissa työvoiman jakamisesta kahteen ryhmään mahdollisesti jääneet puuttuvat tunnit on ohjattu henkilökunnan kouluttautumiseen verkkokoulutuksina. Verkkokoulutuksia on pääasiallisesti mahdollista suorittaa hyvin joustavasti, joten tällöin apteekilla on myös reservissä työntekijöitä, joita voidaan hyödyntää mahdollisten sairaustapausten ym. sattuessa.

Farmasialiitto on huolissaan jäsentensä jaksamisesta poikkeustilanteessa. Valtioneuvosto on linjannut, että koko lääkejakeluketju (ml. apteekit) katsotaan kriittiseksi alaksi, jota poikkeusmenettelyt koskevat.

- On ensiarvoisen tärkeää, että lääkehuolto toimii yhteiskunnassa. Lomautukset voivat pahimmillaan aiheuttaa henkilöstövajetta apteekkeihin, mikä voi vaarantaa potilasturvallisuuden, muistuttaa puheenjohtaja Antti Kataja.

Farmasialiitto keskustelee lomautuksista Aptan ja Apteekkariliiton kanssa, jotka selvittelevät asiaa tahoillaan.

Koronasivulla on käsitelty laajasti lomauttamista.