Pohjoismaiden farmasialiittojen yhteinen julistus: Farmaseutit ja proviisorit taistelemaan antibioottiresistenssiä vastaan

16.08.2016 | Ajankohtaista

Pohjoismaiset farmasialiitot (Nordisk Farmaceutunion NFU) kehottavat jäsenmaitaan aktiivisesti varmistamaan tehokkaiden antibioottien saatavuuden ja ohjeistamaan antibioottien asianmukaista käyttöä. NFU, jonka jäseniä kaikkien viiden Pohjoismaan kansalliset farmasialiitot ovat, on 16. elokuuta 2016 vuosikokouksessaan päättänyt tukea farmaseuttien ja proviisorien osallistumista kampailussa antibioottiresistenssiä vastaan.

Antibioottiresistenssi on maailmanlaajuinen haaste, joka edellyttää vahvempaa kansainvälistä yhteistyötä. Pohjoismailla on ainutlaatuinen mahdollisuus osoittaa, mitä voidaan saavuttaa, kun yhteistyötä tehdään yli kansallisten rajojen.

Kannustimia uusien antibioottien kehittämiseen on lisättävä, samalla kun antibioottien käyttöä on rajoitettava tilanteisiin, jolloin ne ovat todella tarpeen. Myös uudet ja tehokkaammat antibiootit menettävät pian tehonsa, jos niitä ei käytetä asianmukaisesti. Farmasistien ammatillinen osaaminen kattaa antibioottien käytön koko ketjun tutkimuksesta tuotantoon, jakeluun ja käyttöön.

Lue koko kannanotto