Tes-neuvottelut käynnistyivät julkisen sektorin työehdoista 14.1.

15.01.2020 | Ajankohtaista

Työehtosopimusneuvottelut julkissektorin uusista virka- ja työehtosopimuksista käynnistyivät eilen 14. tammikuuta. Sopimuksista neuvottelevat Kuntatyönantajat (KT) ja julkisen sektorin henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt. Farmasialiittoon järjestäytynyttä kunta-alan, valtion ja yliopistojen palveluksessa olevaa jäsenistöä edustaa neuvotteluissa Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO.

JUKO sopii kunta-alan farmaseuttien ja proviisorien työehdot, jotka määräytyvät Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) mukaan. JUKO sopii työehtosopimusneuvotteluissa virka- ja työsuhteen ehdoista myös valtiolla ja yliopistoissa. Näin ollen nyt käynnistyneiden neuvottelujen lopputulos vaikuttaa edellä mainituilla sektoreilla työskentelevän jäsenistömme palvelussuhteen ehtoihin.

JUKO tavoittelee työehtosopimusneuvotteluissa muun muassa kilpailukykysopimuksen 24 tunnin työajan pidennyksen poistamista tai kiky-tuntien riittävää kompensointia, ostovoimaa tukevia palkankorotuksia, työhyvinvoinnin parantamista, osaamisen kehittämistä, perhevapaiden kehittämistä ja henkilöstön edustajien aseman vahvistamista.

Kaikki JUKOn virka- ja työehtosopimukset päättyvät 31. maaliskuuta 2020.

Lisätietoa
työmarkkinajohtaja Annukka Lankila, annukka.lankila@farmasialiitto.fi, 050 525 3744