Vuoden Proviisori haluaa farmasian ammattilaiset mukaan potilasturvallisuustyöhön

25.09.2018 | Ajankohtaista

Suomen Farmasialiitto on valinnut Vuoden Proviisoriksi Lotta Schepelin. Valinta julkaistaan Maailman farmasistipäivänä 25.9.

Lotta Schepel on Suomen ensimmäinen lääkitysturvallisuuskoordinaattori ja työskentelee HUS Apteekissa Helsingin Meilahdessa. Hän on ollut edesauttamassa toimenkuvan saamista Suomeen.

– Olin suorittamassa jatko-opintojen työnvaihtojaksoa Yhdysvalloissa ja tutustuin siellä lääkitysturvallisuuskoordinaattorin työhön. Kun pääsin takaisin Suomeen, aloin puhua töissä HUS:ssa, että meillekin olisi hyötyä vastaavasta potilasturvallisuuspäällikön työparina.

Uuden toimen ja nimikkeen saaminen vaati paljon moniammatillista yhteistyötä ja ponnisteluja. Vaikka Schepel oli edistämässä uutta toimea, hän ei saanut paikkaa annettuna, vaan joutui käymään läpi pitkän valintaprosessin ennen kuin tuli valituksi.

Vuoden Proviisorin valintakriteereissä todetaan muun muassa, että Schepel tekee ennakkoluulotonta työtä uuden työnkuvan luomiseksi, mikä todennäköisesti jatkossa avaa ovia myös muille farmasisteille lääkitys- ja potilasturvallisuustyöhön.

– Lotta Schepelin valinnassa korostuu uuden työnkuvan luominen ja alan eteenpäin vieminen. Valinta tuo myös esiin potilastyöstä tärkeän osa-alueen, nimittäin lääkitysturvallisuuden. Itse näen, että meillä farmasian ammattilaisilla on siihen paljon annettavaa. Suomen Farmasialiitto on jo pidemmän aikaa nostanut esiin lääkitysturvallisuuden merkitystä ja rationaalista lääkehoitoa, toteaa Farmasialiiton puheenjohtaja Antti Kataja.

Vuoden Proviisori on iloinen tunnustuksesta.

– Valinta tuli yllätyksenä, koska olen vielä työurani alkupäässä. Mutta tuntuu hienolta, ja olen kiitollinen. Toivon että lääkitysturvallisuuskoordinaattorien toimia perustetaan enemmän ja että niihin palkataan proviisoreja.

Hän kehuu farmasistien työpanosta ja haluaa, että he näkyvät terveydenhuollon laajalla kentällä.

Schepel kertoo olevansa unelmatyössään. Hän haluaa keskittyä nykyiseen työhönsä, kasvattaa hyvän tiimin ja luoda HUS:iin strukturoidummat toimintamallit.

– Alalla tapahtuu paljon, ja elämme isoa muutosta. On tulossa sote-uudistus, kansainvälinen laatusertifikaatti ja Apotti muutamia mainitakseni. Olemme saaneet osastoilla käyttöön ensimmäiset älylääkekaapit. Tämä kaikki vapauttaa osastofarmasistien aikaa oikeaan asiantuntijatyöhön. Pidän hatusta kiinni, että pysyn vauhdissa mukana!

Vuoden Proviisori on jatkanut myös opiskelujaan. Hän on jättänyt väitöskirjansa esitarkastukseen. Väitöskirjan otsikko on Strategies for Medication Safety: An Organization-based Approach Focusing on High-Alert Medications and Clinical Pharmacy Services in Helsinki University Hospital.

Farmasialiitto valitsee vuorovuosin Vuoden Proviisorin ja Vuoden Farmaseutin.

Vuoden Proviisori Lotta Schepel
lotta.schepel@hus.fi