Vuoden Proviisori Heidi Tahvanainen on farmasia-alan monipuolinen osaaja ja rationaalisen lääkehoidon kehittäjä

25.09.2020 | Ajankohtaista

Suomen Farmasialiitto on valinnut Vuoden Proviisoriksi Heidi Tahvanaisen. Valinta julkaistaan Maailman farmasistipäivänä 25.9.

Vuoden Proviisorin valinnassa painotettiin laajaa ammatillista osaamista, monipuolisia työtehtäviä ja farmasian esille tuontia. Perusteluiden mukaan Tahvanainen on ahkera, ystävällinen, positiivinen ja helposti lähestyttävä henkilö, joka tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja jakaa osaamistaan yhteiseksi hyväksi.

Heidi Tahvanaisella on monipuolista kokemusta erilaisista farmasia-alan tehtävistä. Suurin osa hänen töistään on liittynyt rationaalisen lääkehoidon kehittämiseen.

”Rationaalisen lääkehoidon tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan kaikkien lääkehuoltoon ja potilaan hoitoon osallistuvien panosta. Farmasian ammattilaisilla on kokonaisuudessa tärkeä rooli ja vastuunsa”, Heidi Tahvanainen painottaa.

Tällä hetkellä Heidi Tahvanainen toimii Tamron yhteiskuntasuhdepäällikkönä. Hänen tehtävänään on viestiä siitä, mitä sote-kentällä tapahtuu lääkeasioissa niin kansallisella kuin EU-tasolla.

Ennen yritysmaailmaan siirtymistään Heidi Tahvanainen työskenteli vuodesta 2017 lähtien asiantuntija- ja johtotehtävissä sosiaali- ja terveysministeriössä.

Vuonna 2015 työskennellessään Lahden kaupungin sairaala-apteekkarina Tahvanainen sai olla osana pioneerityötä kliinisessä farmasiassa. Hän oli mukana kehittämässä osastofarmasian, kotihoidon ja palveluasumisen parissa työskentelevien eri ammattilaisten työnkuvia ja lääkehoidon tukipalveluita. Ajatuksena oli moniammatillinen tiimi, jossa jokainen tekee sen osan lääkehoidon prosessista, jonka parhaiten osaa.
”Loimme ja juurrutimme uudenlaista farmasian ammattilaisen työnkuvaa”, Tahvanainen summaa.

Vuosina 2010–2013 Tahvanainen toimi Farmasialiiton puheenjohtajana. Tehtävä kirkasti Tahvanaiselle tarkoituksenmukaisen lääkehoidon merkityksen ja mahdollisuudet farmasian alan kehittämisessä.  Samaan aikaan hän työskenteli Orion-yhtymässä lääkekehitysyksikössä.

Heidi Tahvanainen valmistui proviisoriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2008. Vuodesta 2015 alkaen hän on ollut Helsingin yliopiston tohtorikoulutettavana.

Tahvanainen yllättyi iloisesti valinnastaan Vuoden Proviisoriksi.
”Omien kollegoiden huomionosoitus sai liikuttumaan ja nosti ajatuksiin työkaverit vuosien varrelta.”

Farmasialiitto valitsee vuorovuosin Vuoden Proviisorin ja Vuoden Farmaseutin.

Lisätietoja:

Vuoden Proviisori Heidi Tahvanainen
heidi.tahvanainen@tamro.com

Farmasialiiton puheenjohtaja Antti Kataja
antti.kataja@farmasialiitto.fi

Farmasia-lehdessä on luettavissa juttu Heidi Tahvanaisesta: Rationaalisen lääkehoidon puolesta.