Yliopistoneuvottelujen surkea palkankorotusesitys oli pettymys

08.02.2018 | Ajankohtaista

Palkansaajajärjestöt ja yliopistotyönantajia edustava Sivistystyönantajat jatkoivat keskiviikkona 7.2. neuvotteluja yliopistojen uudesta työehtosopimuksesta.

Tapaamisessa jatkettiin aikaisemmin keskeytynyttä keskustelua työehtojen tekstimuutosten kokonaisuudesta. Sopimuksen teksteissä on edelleen huomattavia erimielisyyksiä. Käytännössä mistään ei ole yksimielisyyttä.

Lisäksi työnantaja antoi ensimmäisen esityksensä palkankorotuksiksi, joka oli tasoltaan vain murto-osa viime aikoina solmittujen sopimusten yleisestä linjasta. JUKO ja muut palkansaajajärjestöt totesivat, ettei ehdotetulla tasolla synny sopimusta.

Työnantaja tiesi tarjouksen tehdessään, ettei se voi mitenkään olla sopimuksen osana, joten tarjous oli siis tahallisen huono. Esitys kuvaa osuvasti työnantajan väheksyvää asennetta yliopistojen henkilökuntaa kohtaan, mikä on näkynyt koko kahden kuukauden neuvotteluprosessin ajan.

Seuraava mahdollisuus neuvottelujen jatkamiselle on maanantaina 12.2. Jatkamisen edellytyksenä on, että työnantaja tekee asiallisen palkankorotustarjouksen.

Yliopistojen sopimuskausi on päättynyt tammikuun lopussa. Työehtosopimukseen kohdistuville työtaistelutoimille ei siten ole laillisia esteitä. JUKO valmistautuu vauhdittamaan neuvottelutoimintaa työtaistelutoimilla yliopistoissa.

Voit seurata JUKOn neuvottelutiedotusta ja muita uutisia JUKOn verkkosivuilta sekä Facebookista ja Twitteristä.

Lisätietoja:
•    JUKOn yliopistoneuvottelukunnan puheenjohtaja Johanna Moisio, p. 0400 874 135
•    JUKOn neuvottelupäällikkö Markku Kojo, p. 0400 419 784

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry on pääsopijajärjestö, joka edustaa yli 200 000 työntekijää kunnan, valtion, yliopiston ja kirkon sopimusaloilla. JUKO edustaa yliopistosektorilla yli 18 000 palkansaajaa. Yliopistojen työehtosopimus neuvotellaan Sivistystyönantajat ry:n kanssa. Muita pääsopijajärjestöjä ovat JUKOn lisäksi Palkansaajajärjestö Pardia ry ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.