AKY – Akavalaiset yrittäjät kannanotto: Yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistäminen joustavammaksi

AKY – Akavalaiset yrittäjät painottaa 19.10.2022 julkaistussa kannanotossaan, että palkkatyön ja yrittäjyyden yhdistäminen on tehtävä helpommaksi mahdollistamalla eri rooleissa tehdyn työn samanaikainen vakuuttaminen sekä yhtenäistämällä yrittäjyyden määritelmät ja niiden tulkinnat. Yhä useampi korkeakoulutettu on yrittäjä joko pää- tai sivutoimisesti. Perinteisten palkansaaja- ja yrittäjäroolien rinnalle ovat nousseet erilaiset monimuotoiset työskentelytavat.

– Muuttuvassa työelämässä on tärkeää purkaa ja madaltaa yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistämisen esteitä myös työttömyys- ja sosiaaliturvan näkökulmasta. Yhdistelmävakuutuksen luominen on tärkeä askel tähän suuntaan, toteaa Farmasialiiton työmarkkinajohtaja, AKYn hallituksen varajäsen Minna Hälikkä.

Kannanotossa todetaan myös, että työttömyysturvajärjestelmä on jäänyt jälkeen työelämän kehityksestä. Vanhentunut järjestelmä ei kannusta esimerkiksi itsensä työllistämiseen alustataloutta hyödyntäen, eikä se mahdollista joustavaa siirtymistä yrittäjästä palkansaajaksi tai päinvastoin.

Farmasialiitto on mukana Akateemiset yrittäjät AKY ry:ssä, joka edistää korkeakoulutettujen yrittäjien toimintaedellytyksiä sekä järjestää tapahtumia ja koulutuksia.

Lue koko AKYn kannanotto: https://aky.fi/2022/10/19/yrittajyyden-ja-palkkatyon-yhdistaminen-joustavammaksi/