Johan on työmarkkinat: Kesälomalla levätään – taukoja tarvitaan muulloinkin

Suurelle osalle suomalaisia tämä aika on vuoden parasta aikaa. Kesälomat ovat alkaneet tai alkavat aivan pian. Vihdoinkin on aikaa ja mahdollisuuksia palautua työn rasituksista ja tehdä jotain ihan muuta. Nyt ladataan akkuja tai tarkemmin sanottuna aivoja loman jälkeistä elämää varten.

Työ voi rasittaa, vaikka se olisi mieluista ja mukavaa – mukava työ imaisee mukanaan, eikä itse välttämättä ymmärrä, että kaipaa lepoa ja taukoa.

Jotta aivomme todella saisivat mahdollisuuden palautua työstä ja muusta rasituksesta, lomaa ei kannata käyttää suorittamiseen. Liikaa tavoitteita ja tapahtumia ei yhdelle lomalle kannata asettaa. On hyvä jättää aikaa myös pelkälle olemiselle, lepäämiselle ja hiljentymiselle. Lepo ei tarkoita vain nukkumista, vaan se on myös henkisen hyvän olon saavuttamista. Tosin riittävä uni on palautumisen kannalta ensiarvoisen tärkeää, joten yöunista ei kannata tinkiä lomallakaan.

On selvää, että lomaa kannattaa pitää, vaikka loman vaikutus palautumiseen meneekin nopeasti ohi. Palautumisen kannalta lyhytkin loma on hyödyllinen. Palautumista ei kuitenkaan pidä jättää vain kesäloman varaan.

Palautumista ja elpymistä tapahtuu myös päivän aikana töissä erilaisten taukojen kuten lounas- ja kahvitaukojen aikana. Taukojen avulla voi vaikuttaa oman kuormituksen määrään. Sen vuoksi kaikki mahdolliset tauot kannattaa pitää ja käyttää hyödyksi. Taukojen aikana on hyvä yrittää saada työasiat pois mielestä. Tämä ei toki ole aina helppoa. Jokainen voi löytää omia keinoja työstä irrottautumiseen – auttaisiko pieni taukojumppa tai lempimusiikin kuuntelu? Itselleni toimiva keino on laittaa silmät kiinni ja kuvitella olevani mökillä laiturin nokassa ihailemassa järvimaisemaa.

Palautumista ja lepoa tapahtuu myös vapaa-ajalla, illalla kotona ja harrastusten parissa tai ystävien luona. Pääasia, että välillä tekee jotain, mikä saa unohtamaan työt.

Miksi palautuminen ja aivojen lepuuttaminen sitten on niin tärkeää? Tutkittu tosiasia on, että rasituksesta palautunut työntekijä saa enemmän aikaan työssä ja tarttuu aktiivisesti asioihin. Hän jaksaa myös vapaa-aikana tehdä uusia asioita.

Työterveyslaitos on korostanut sitä, että ihmisen hyvinvoinnille rasituksen ja levon rytmi on tärkeää, koska taukoamaton rasitus kuluttaa liikaa ihmisen biologista ja psykologista perusjärjestelmää. Työterveyslaitoksen nettisivuilta löytyy paljon hyvää tietoa palautumisen vaikutuksista. Jos kiinnostus heräsi, käy lukemassa ttl.fi.

Nautitaan kesällä lomasta ja muistetaan taukojen merkitys myös työssä! Hyvää kesää kaikille!

Jaana Meklin
työmarkkinajohtaja

Johan on työmarkkinat! -blogi on Farmasialiiton työmarkkinatiimin asiantuntijoiden kirjoittama. Käsittelemme blogeissamme ajankohtaisia tai muuten vain mielenkiintoisia lääkealan työmarkkinaedunvalvontaan liittyviä aiheita. Tekstit edustavat kirjoittajien kokemuksia ja näkemyksiä eivätkä ne ole välttämättä Farmasialiiton virallisia kannanottoja. Julkaisemme noin kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa uuden tekstin, poikkeuksena heinäkuu, jolloin kirjoittajat ovat kesätauolla. Välillä blogissa saattaa esiintyä myös vierailevia kirjoittajia.