Johan on työmarkkinat: Ollako vai eikö olla, siinäpä vasta kysymys

Suomen Farmasialiitto ja Apteekkien työnantajaliitto eivät päässeet sopuun kilpailukykysopimuksen soveltamisesta farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimukseen 1.6. mennessä. Neuvotteluja käytiin kahden kuukauden ajan työmarkkinoiden keskusjärjestöjen antaman raamin pohjalta. Keskustelujen aiheina olivat muun muassa 24 tunnin vuosittainen työajan pidentäminen ja paikallisen sopimisen asiat. Farmasialiitto esitti määräaikaista ratkaisua, mikä ei sopinut Apteekkien työnantajaliitolle. Sopua ei syntynyt työajan pidentämisen toteuttamisesta ja työnantajaliiton ehdottamiin muihin heikennyksiin Farmasialiitto ei halunnut suostua. Näin ollen neuvottelutulosta ei saavutettu ja Farmasialiiton katseet kääntyivät jo tulevan syksyn liittokierrokselle.

Moni ala ankkuroi itsensä Metalliliittoon eli kilpailukykysopimuksessa luvattiin olla mukana, mikäli myös Metalliliittokin on. Metalliliiton neuvottelutulosta ja päätöstä olla kilpailukykysopimuksessa mukana odotettiin pitkään ja hartaasti. Kuinka ollakaan – Metallin sopimus on palkansaajien kannalta parempi kuin useimpien muiden liittojen sopimukset – ja lisäksi määräaikainen. Tämän jälkeen Farmasialiitto sai pikaisesti kutsun takaisin neuvottelupöytään.

Tottahan Farmasialiitto kuuntelee mitä työnantajaliitto haluaa sopimisen edistämiseksi tarjota. Farmasialiitto ei ole ollut aiemminkaan valmis hyväksymään työnantajaliiton ehdotusta paikallisesti sovittavista 6-päiväisistä työviikoista, eikä tule hyväksymään sitä tässä hetkessäkään. Paikallinen sopiminen on loistava keino, silloin kuin sopiminen on aitoa eikä sanelua. Jos lähtökohta on se, että paikallisesti sovitaan aina huonommin tai työntekijän asemaa heikentäen, ei sopiminen ole aitoa vaan useimmiten sanelua. Tähän olemme Farmasialiiton työsuhdeneuvonnassa havainneet useamman kerran.

Seuraavan kerran tapaamme neuvottelupöydässä elokuun puolen välin jälkeen. Muuttuukohan Apteekkien työnantajaliiton tarjoama 150 vuoden määräaikainen sopimus vielä elokuun loppuun mennessä joksikin muuksi? Se jää nähtäväksi. Me neuvottelijat toimimme Apteekkisektorin neuvottelukunnan viestin viejinä ja neuvottelemme meille annettujen raamien puitteissa.

Pääministeri Juha Sipilä sanoi sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä, että Kilpailukykysopimuksen kattavuuden lisäämiselle on kaksi kuukautta aikaa. Sopimuksen kattavuus on Sipilän mukaan nyt noin 86,5 prosenttia. Jos kattavuus ylittää 90 prosentin rajan, on hallitus luvannut alentaa verotusta 515 miljoonalla eurolla ensi vuonna. Muutoin veroale on 415 miljoonaa.

Minä olen kohta kesälomalla, se on ainakin varmaa.

Minna Huhta
työsuhdeasiamies, Farmasialiitto

Johan on työmarkkinat! -blogi on Farmasialiiton työmarkkinatiimin asiantuntijoiden kirjoittama. Käsittelemme blogeissamme ajankohtaisia tai muuten vain mielenkiintoisia lääkealan työmarkkinaedunvalvontaan liittyviä aiheita. Tekstit edustavat kirjoittajien kokemuksia ja näkemyksiä eivätkä ne ole välttämättä Farmasialiiton virallisia kannanottoja. Julkaisemme noin kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa uuden tekstin, poikkeuksena heinäkuu, jolloin kirjoittajat ovat kesätauolla. Välillä blogissa saattaa esiintyä myös vierailevia kirjoittajia.

Katso kaikki ajankohtaiset