Johan on työmarkkinat: Kikyn toinen kierros

Vuosi sitten kilpailukykysopimus toi 24 tunnin vuosittaisen työajanpidennyksen kaikille sektoreillemme, joista kullakin on omat sovellustapansa. Mikäli työntekijällä ei ole työehtosopimusta, kuten kaupan alan ylemmillä toimihenkilöillä, ei työajanpidennystä toteuteta. Apteekkien tuntityöntekijät jäivät myös työajanpidennyksen ulkopuolelle.

Viime syksynä näihin aikoihin kirjoitimme kiireellä kilpailukykysopimuksen tuoman vuosityöajan pidennyksen soveltamisohjeita apteekkisektorille. Neuvottelut työajanpidentämisen toteuttamisesta oli vasta saatu päätökseen ja koulutuskierros ”kiky-neuvotteluista” painoi päälle. Luottamusmiehet odottivat ohjeita tulevan neuvottelukoitoksen läpiviemiseen.

Nyt apteekkien luottamusmiehet ja henkilöstö valmistautuvat toistamiseen paikallisiin kiky-neuvotteluihin. Taustalla on kokemuksia viime vuodesta, ja osalle tilanne on aivan uusi. Jäsenten apuna ovat Farmasialiiton aiemmat ohjeet ja kevään luottamusmiehille tehdystä kyselystä poimitut tärpit. Nämä ovat luettavissa jäsensivuilla verkossa.

Luin äskettäin jutun Itä-Suomen apteekin paikallisista kiky-neuvotteluista viime syksyltä. Ne hoidettiin esimerkillisesti! Aivan mahtavaa, hienoa! Pääset lukemaan jutun tästä. Itä-Suomen yliopiston apteekissa kuunneltiin henkilöstön toiveita ja päästiin win-win tilanteeseen: paikallisen sopimisen kautta saavutettu lopputulos lisää tuottavuutta sekä työntekijöiden hyvinvointia. Apteekkari Jouko Savolainen toteaa: ”Yhdessä mietitty ja molempien osapuolien näkökulmasta sovelias ratkaisumalli on aina paras. Tällöin kaikilla on oikeutetusti tunne, että mielipiteillä on merkitystä ja että olemme kaikki samassa veneessä.”

Miksi prosessissa onnistuttiin hyvin? Koska apteekissa hyödynnettiin henkilöstöproviisorin osaamista. Vaikka henkilökuntaa on paljon, on silti jokainen työntekijä voinut vaikuttaa omaan toteuttamistapaansa ja sopinut henkilökohtaisella sopimuksella tulevan vuoden kikyistä, aivan kuten Apteekkien työnantajaliiton kanssa yhdessä ohjeistimme. Henkilöstö on yhdessä suunnitellut ja toteuttanut liikuntatuokioita, jotka varmasti lisäävät yhteishenkeä. Kaikella tällä on merkitystä, miten työajanpidennys on otettu vastaan. Kuten luottamusmies toteaakin: ”Epämukavasta asiasta saatiin vähemmän epämukava.”

Kaikissa apteekeissa ei sitten mennytkään niin kuin Strömsössä. Luottamusmiesten kyselystä paljastui, että 14 prosentissa neuvotteluita ei käyty lainkaan. Työnantaja ilmoitti yksipuolisesti perälaudan käyttöönotosta, ja työajanpidennys vain ilmestyi työvuorolistoihin. Ymmärrän hyvin, että ohjeiden noudattamatta jättäminen kismittää.

Toivottavasti neuvottelut sujuvat hyvässä hengessä ja kikyä käytettäisiin koulutukseen ja liikuntaan. Tämä lisää työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista sekä näkyy varmasti tuottavuutena. Ja edelleen paikallisesti saa aina sopia paremmin eli työajanpidennystä ei ole pakko toteuttaa lainkaan, kuten viime vuonnakin tapahtui!

Minna Huhta
työsuhdeasiamies

Johan on työmarkkinat! -blogi on Farmasialiiton työmarkkinatiimin asiantuntijoiden kirjoittama. Käsittelemme blogeissamme ajankohtaisia tai muuten vain mielenkiintoisia lääkealan työmarkkinaedunvalvontaan liittyviä aiheita. Tekstit edustavat kirjoittajien kokemuksia ja näkemyksiä eivätkä ne ole välttämättä Farmasialiiton virallisia kannanottoja. Julkaisemme noin kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa uuden tekstin, poikkeuksena heinäkuu, jolloin kirjoittajat ovat kesätauolla. Välillä blogissa saattaa esiintyä myös vierailevia kirjoittajia.