Poikkeusolot – Farmasialiitto tukee

En olisi koskaan uskonut kirjoittavanani tällaisesta tilanteesta. Valtioneuvosto ilmoitti eilen uusista rajoituksista sekä siitä, että tänään tiistaina hallitus antaa valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle. Elämme todellakin rauhan ajan poikkeuksellisinta tilannetta.

Farmasian ammattilaiset vastaavat nyt potilaiden moniin kysymyksiin päivittäisessä työssään. Samalla meille kaikille syntyy kysymyksiä omasta työstä ja turvallisuudesta. Näitä samoja kysymyksiä on herännyt myös minulle. Nyt tarvitaan meiltä kaikilta tietynlaista malttia. Sotien jälkeen tällaisia poikkeustoimia ei ole käytetty, eikä kaikkia vastauksia ole vielä olemassa. Päätökset ja niiden yksityiskohdat tarkentuvat vähitellen.

Tärkeää on myös pitää itsestä ja kollegasta huoli. Me farmasian ammattilaiset olemme kriittinen osa terveydenhuoltoa. Ja tässä hetkessä se korostuu. Yhdessä tekemällä pystymme osoittamaan arvomme moniammatillisessa yhteistyössä ja sen me myös teemme.

Farmasialiiton toimistolla tehdään koko ajan töitä vastausten hakemiseksi. Erityinen kiitos on kohdistettava työsuhdeneuvonnalle, joka ensilinjassa vastaa kysymyksiinne. Kuten aikaisemmin sanoin, nyt tarvitaan malttia. Työpaikoilla toimintaa ohjeistaa työnantaja, joka vastaa työsuojelusta. Viranomaiset ohjeistavat myös toimintaa. Me päivitämme verkkosivuillemme kysymys-vastauslistaa.

Te ette ole yksin. Teillä on meidät tukenanne.

Antti Kataja
Suomen Farmasialiiton puheenjohtaja