Proviisori NYT: Uratarinoita ja piilotyöpaikkoja Farmasialiiton tuella

Kuluneen kevään aikana liiton jäsenillä on ollut mahdollista osallistua jos jonkinlaisiin työuraan ja työnhakuun liittyviin koulutuksiin. Ajoitus onkin hyvä, koska näillä näppylöillä valmistuu paljon farmaseutteja ja proviisoreita, joiden työura on vasta alussa. Bilbo Reppulin kuuluisin sanoin: “On kamalan vaarallista kävellä ulos ovestaan. Astut tielle ja jollet pidä jalkojasi kurissa, tie voi pyyhkäistä sinut kuka tietää minne.” TNK:n ja Proviisoriverkoston järjestämässä Toisenlaisia uratarinoita -seminaarissa 23. huhtikuuta saimme tutustua todellakin erilaisiin työuriin, joiden taustalla on farmaseuttinen tutkinto ja onnekkaiden sattumusten sarja.

Itsekin uunituoreena proviisorina olen etsinyt kevään aikana työnhakuvinkkejä ainakin Farmasian ammattilaisen vahva LinkedIn-profiili-koulutuksesta sekä huhtikuun alussa olleesta piilotyöpaikkakoulutuksesta. Jälkimmäisestä sain paljon vinkkejä systemaattiseen piilotyöpaikkojen etsimiseen esimerkiksi avoimella hakemuksella. Molemmat edellä mainitut koulutukset löytyvät Farmasialiiton Urapalvelujen sivuilta. Nämäkin koulutukset olivat varmasti osallisina, kun muutaman kuukauden hakurupeaman jälkeen sain työpaikan heti valmistuttuani – suosittelen!

Toisenlaisia uratarinoita -seminaarin puhujina olivat Sinikka Sihvo (THL:n tutkimuspäällikkö), Anna Pulakka (erikoistutkija Turun yliopistosta), Marika Päällysaho (ylitarkastaja TUKES:lta), Annika Koivisto (Lääketietokannan asiakkuusvastaava Kelan Kanta-palveluista) sekä Elina Asola (yliproviisori HILA:sta). Yhteistä kaikille heille oli seikkailumieli sekä tarttuminen vastaan tulleisiin haasteisiin.

Sinikka Sihvo on tehnyt post docin Pariisin INSERM-tutkimuslaitoksessa sekä hiljattain opiskellut terveydenhuollon menetelmien arviointiin liittyvän maisterin tutkinnon Barcelonan yliopistossa verkkokoulutuksena. Aihe onkin hänen tutkimusalansa ydintä. THL:llä työskentelee proviisoreja ja farmaseutteja esimerkiksi rokotteiden lääketukkukaupassa.

Anna Pulakka teki väitöstutkimuksensa Afrikan Malawissa aliravittujen lasten parissa ja jatkaa samoilla menetelmillä nyt tutkijan uraansa FIREA-tutkimuksessa, joka keskittyy iäkkäiden ihmisten toimintakyvyn selvittämiseen.

Marika Päällysaho on päätynyt lääke- ja kemikaalialalle sairaanhoitajan tutkinnon ja oman tiedonhalunsa kautta. Hän kartutti lääketietämystään opiskelemalla farmaseutiksi, mutta innostui vuosien kuluessa opiskelemaan Kuopiossa toksikologian maisteriohjelmassa. Sitä kautta hän päätyikin TUKES:in ylitarkastajaksi kasvinsuojeluaineiden valvontaan. Farmaseuttisista tiedoista muun muassa kineettistä, dynaamista ja regulatorista tietoa pääsee käyttämään myös kemikaalien riskejä arvioidessa.

Annika Koivisto on edennyt urallaan KELA:ssa IT-erityisasiantuntijaksi. Hän on päässyt mukaan muun muassa e-reseptien ja potilasohjeiden vaatimuksia määrittelemään, Kelain-sovelluksen kehitykseen, kansallisen lääketietokannan hallintaan sekä Hilan varajäseneksi. Ison talon hitaus ja byrokratia välillä ärsyttävät, mutta joustavuus, etätyömahdollisuudet, pitkät lomat ja laaja yhteistyöverkosto pitävät tyytyväisenä.

Elina Asola aloitti prekliinisessä lääketutkimuksessa, mutta päätyi lopulta HILA:n yliproviisoriksi. Esimerkiksi viime vuonna Hila on hoitanut 800 täysin uutta ja yli 3000 pakkauskohtaista päätöstä. Elina toimii myös Hilan johtajan toisena sijaisena, kehittää toimintaa, kouluttaa toimijoita sekä ohjaa ja mentoroi harjoittelijoita.

Loppuun vielä kootut vinkit puhujien suusta. Digitalisaatio ja verkkokoulutus tulevat tällekin alalle vauhdilla. Kannattaa siis pitää silmät ja korvat auki uusien työpaikkojen ja yritysideoiden suhteen. Jos ei halua kokonaista tutkintoa käydä verkossa, niin useat yliopistot tarjoavat ilmaisia ja maksullisia MOOC-opintoja (Massive Open Online Course), joita löytyy niin farmakologiaan, tilastotieteeseen kuin global healthiinkin liittyen. Farmasisteille sopivia tutkintoja taas voi opiskella useissa yliopistoissa Suomessa. Sitähän voisi opiskella vaikka kansanterveystiedettä, terveystaloustiedettä, toksikologiaa, lääkekehitystä, gerontologiaa, kieliä… mielikuvitus on rajana. Varsinkin, jos työnantaja osallistuu kustannuksiin.

Maailman terveystilanteesta kiinnostuneille on Suomessa perustettu uusi yhdistys, Farmasia ilman rajoja. Yhdistyksen kautta voi osallistua koulutuksiin ja jopa päästä tekemään kehitysyhteistyötä eri maissa. Yhdistys on ollut myös mukana järjestämässä vastaanottokeskusten lääkehuoltoa. Lisäksi Anna suositteli seuraamaan muun muassa David Livingstone -seuran toimintaa sekä Hans Roslingin TED-talkeja ja Global health NOW -sivustoa. Myös Global Health Finland järjestää koulutusta terveydenhuollon ammattilaisille.

Epätyypillisiä urapolkuja voi löytyä tutkimuksen parista, mutta myös esimerkiksi eri valtionlaitoksista (Fimea, Kela, Hila, ECHA, Tukes, THL) ja erilaisista järjestöistä. Kannattaa myös etsiä uusia muotoja ammattitaidon hyväksi käyttämiseen esimerkiksi innovaatiotoiminnassa ja farmasian rajojen ulkopuolella!

Seikkailumielisin terveisin,

Johanna Yli-Öyrä