LHA-koulutus

Suomen Farmasialiitto tarjoaa Lääkehoidon arvioinnin (LHA) verkkokoulutusta, joka on rakennettu yhteistyössä Kuopion ja Oulun yliopistollisten sairaaloiden kanssa. Koulutus on avattu Farmasialiiton verkkokauppaan: www.farmastore.fi.
LHA-koulutuskokonaisuus koostuu kattavasta kurssivalikoimasta, joista osaa vielä viimeistellään ja ne julkaistaan myöhemmin keväällä verkkokaupassa.

LHA-koulutuskokonaisuus on toistaiseksi tarjolla vain Farmasialiiton jäsenille seuraavin ehdoin:

• Henkilön jäsenyys jatkuu yhtäjaksoisesti 24 kk koulutuksen päättymisestä lukien
  • Jäsenmaksut on maksettu
  • Ylläolevat tiedot tarkastetaan ennen LHA-osaamisen osoittavaa portfoliomenettelyn kokousta

Mikäli jäsenyyshinnan ehdot eivät täyty, peritään koulutuksesta ei-jäsenen hinnan ja jäsenhinnan välinen erotus.

Koulutussisältö, pakolliset ja valinnaiset kurssit
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan AATE-ryhmän linjaamia osaamistavoitteita ja tähän liittyen kursseista 20 kpl on merkitty ”pakollisiksi” ja vähintään ne on hyvä suorittaa, jos haluaa hyödyntää juuri tätä koulutusta lääkehoidon arviointiosaamisvalmiuden kehittämiseksi. Jos itsellä on jo aiempia opintoja suoritettuina tai kokee muutoin hankkineensa riittävän osaamisen vastaavista aiheista, ”pakollisiksi” merkittyjen kurssien suorittaminen ei ole välttämätöntä vaan voi esimerkiksi hyödyntää enemmän muita koulutuksen kursseja. Mikäli lääkehoidon arviointi ei ole lainkaan tuttua, kannattaa luentokurssien lisäksi valita myös tarjolla olevaa opintojenohjausta sekä ryhmäopetusta, jossa käydään läpi mm. LHA-arviointien tekemistä.

LHA-kurssien maksaminen ja suoritusaika
Jokainen LHA-koulutuksen kurssi ostetaan yksittäin Farmastore-verkkokaupasta, mitä varten tulee vahvistaa liiton jäsenyys syöttämällä Farmasialiiton jäsenrekisteriin ilmoittamasi sähköpostiosoite ennen kurssin maksamista. Kursseille ei ole rajattu osallistujamääriä, joten kurssitarjontaan voi tutustua rauhassa ja luoda oman suunnitelman ennen ostopäätöstä.

Kurssimaksu maksetaan verkkomaksuna tai luottokortilla (Paytrail). Hyväksytyn oston jälkeen saat henkilökohtaisen linkin kyseisen kurssin työtilaan ja kurssi on opiskeltavissa 30 vuorokauden ajan ostohetkestä alkaen. Kursseja voi ostaa ja suorittaa oman aikataulunsa mukaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, mutta suosittelemme ostamaan ja suorittamaan aina yhden kurssin kerrallaan, jotta kurssikohtainen suoritusaika (30 vrk) ei ehdi umpeutua kesken opiskelun. Aikaa koko LHA-koulutuskokonaisuuden suorittamiselle on 3 vuotta.

LHA-koulutuskokonaisuudessa ei ainakaan vielä ole tarjolla erillistä jäsenetuhintapakettia, vaan kaikki verkkokaupassa olevat hinnat ovat suoraan jäsenetuhintoja, ja koulutuksen lopullinen hinta muodostuu sen mukaan, kuinka monta kurssia tai ryhmäopetusta ostaa itselleen.
Jos esimerkiksi ostaa ”pakollisiksi” määritellyt LHA-kurssit ja koulutuksen jälkeen hakee vielä LHA-osaamisensa virallistamista erillisessä portfoliomenettelyssä, niin kokonaishinta tule olemaan korkeintaan 500 euroa.

LHA-kurssien suoritusten kirjautuminen
Ostetut koulutukset kirjautuvat jäsenportaali Mortteliin Tilaukset-kohdan alle.
Kurssit toteutetaan Howspace-alustalla. Howspacen työtilassa saa todistuksen tulostettua/tallennettua itselleen. Kurssista riippuen Testaa osaamisesi- osiossa tai omana sivunaan on kysymys todistuksesta. Kysymykseen vastaamalla saa todistuksen aktivoitua. Kun kysymykseen on vastannut, todistuksen näkee myös klikkaamalla omaa nimikirjainta (sivun oikeassa ylälaidassa) ja valitsemalla Omat todistukseni.

LHA-portfoliomenettely erikseen oman osaamisen osoittamiseen
Farmasialiiton LHA-koulutus ja siinä tarjolla olevat potilasarviointiharjoitukset ovat täydennyskoulutusta, mutta pelkän koulutuksen suorittamalla ei saa suoraan virallista LHA-pätevyyttä vaan hankittu osaaminen osoitetaan erikseen.  LHA-osaamisen voi osoittaa erillisen LHA-portfoliomenettelyn kautta, joka on jo pidemmän aikaa toiminnassa ollut LHA-koulutuksesta täysin erillään oleva kokonaisuus. Katso tarkemmat tiedot ja ohjeet LHA-portfoliomenettelystä täältä.

Haettaessa lääkehoidon arvioinnin (LHA) portfoliomenettelyssä LHA-pätevyyttä, tulee osoittaa, että osaaminen on hyväksyttävällä tasolla. Lääkehoidon arvioinnin asiantuntijuuden osoittamisessa portfoliomenettelyn kautta osoitetaan käytännön osaamisen lisäksi myös oman osaamisen kehittyminen erilaisten täydennyskoulutusten avulla.

Farmasialiiton verkkokaupassa tarjolla oleva LHA-koulutuskokonaisuus on oiva väylä portfoliomenettelyssä vaadittavaan täydennyskoulutuksen ja arvioinnin osaamiseen. Valitsemalla itselleen tarpeelliset kurssit voi syventää ja täydentää osaamistaan ja päästä harjoittelemaan lääkehoidon arviointeja.