Farmaseuttisen henkilöstön uutta palkkausjärjestelmää testataan pilottiapteekeissa

Suomen Farmasialiiton ja Apteekkien työnantajaliiton yhteinen hanke farmaseuttisen henkilöstön palkkausjärjestelmän uudistamiseksi on edennyt testivaiheeseen pilottiapteekeissa. Työterveyslaitoksen TYÖ2030-ohjelman rahoituksen tuella toteutettavassa hankkeessa pyritään uudistamaan farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimuksen palkkausjärjestelmää nykytarpeita vastaavaksi; kannustavaksi niin työntekijälle kuin työnantajallekin. Hankkeen lopputavoitteena on apteekkien arjessa toimiva järjestelmä.

Uusi ehdotus palkkausjärjestelmäksi pohjautuu tehtävien vaativuusluokitteluun ja henkilökohtaiseen suoriutumiseen työssä. Pilottiapteekeista saadaan tietoa, kuinka uuden järjestelmän käyttäminen apteekeissa sujuu ja mitä käytännön haasteita järjestelmässä kohdataan.

Uutta mallia testaavat Yliopiston apteekki sekä viisi yksityistä apteekkia: Kokkolan 3. Keskusapteekki, Tampereen 11. Haka-apteekki, Loimaan apteekki, Jalasjärven apteekki ja Kittilän apteekki. Apteekkien luottamushenkilöt ovat tärkeässä roolissa pilottivaiheen testauksessa, koska he arvioivat järjestelmän toimivuutta työntekijöiden näkökulmasta. Pilottiapteekit edustavat mahdollisimman kattavasti erikokoisia apteekkeja.

Minna Hälikkä
työmarkkinajohtaja