Farmasialiiton kuntasektorilla työskentelevät jäsenet toistaiseksi voimassa olevaan ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon 18.4. alkaen

Farmasialiiton jäseniä koskeva edellinen ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyi sunnuntaina 10.4. klo 23.59. Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry on päättänyt uudesta ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta kaikkien kunnallisten virka- ja työehtosopimusten piirissä, koska kunta-alan neuvottelujen sovittelu ei ole edennyt. Uusi ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa maanantaina 18. huhtikuuta kello 00.01 ja jatkuu toistaiseksi. Jäsenet saavat ilmoituksen, kun ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy. Myös JHL ja Jyty ovat ilmoittaneet vastaavasta painostustoimesta.

Keitä ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee?

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee JUKOlaisten liittojen kuntasektorilla työskenteleviä työsopimussuhteisia jäseniä ja kaikkia kuntatyönantajia seuraavin poikkeuksin:

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon ulkopuolelle on rajattu kunta-alan sopimusten viranhaltijat. Kiellon ulkopuolelle on rajattu myös työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

Tutustu verkkosivuiltamme löytyviin useimmin kysyttyihin kysymyksiin ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta.

Lakkovaroituksia useissa kaupungeissa

Kunta-alan ensimmäiset lakot olivat viime viikolla Turun, Oulun, Jyväskylän ja Rovaniemen kaupungeissa. Tällä viikolla lakot ovat vuorossa Tampereen ja Kuopion kaupungeissa. Pääsiäisen jälkeen lakko laajenee pääkaupunkiseudulle. Lakot peruuntuvat, jos alalle syntyy neuvottelutulos.

• Tampere ja Kuopio: 12.–13.4.2022
    Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen: 19.–25.4.2022

Lisää tietoa tulevista lakoista löydät verkkosivuiltamme. JUKOn verkkosivuilla on puolestaan päivittyvä seuranta kaikkien työtaistelutoimien aikatauluista

Yhteystiedot ajan tasalle

Ovatko jäsentietosi ajan tasalla? On tärkeää, että Farmasialiiton viestintä tavoittaa kaikki jäsenet. Tarkista jäsentietosi Morttelista.

Seuraa neuvottelutiedotusta

Lähetämme ajantasaista neuvottelutietoa Fimnetin välityksellä, päivitämme tietoa ja toimintaohjeita verkkosivuillemme  ja kerromme neuvotteluiden etenemisestä myös somessa.

Tietoa saa myös JUKOn verkkosivuilta, Facebookissa ja Twitterissä.

Käytämme viestinnässä slogania ”Arvoa asiantuntijalle” ja somessa #ArvoaAsiantuntijalle.

Lue JUKOn uutinen uudesta ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta

Lisätietoja:

Maija Pirttijärvi