Kunta-alaa uhkaa viikon lakko pääkaupunkiseudulla – Farmasialiiton osalta koskee vain rajattuja tehtäviä

Kunta-alan neuvottelujen vauhdittamiseksi Farmasialiiton jäseniä edustava Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO on jättänyt lakkovaroituksen. Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien työntekijöitä koskeva lakko toteutuu 19.–25.4.2022, jos neuvotteluratkaisuun työnantajan kanssa ei päästä sitä ennen. Myös JHL:n ja Jytyn jäsenet osallistuvat lakkoon.

Lakon piirissä ovat Farmasialiiton osalta ainoastaan:

• Vantaan kaupungin työntekijät ja viranhaltijat, jotka ovat SOTE-sopimuksen piirissä
  • Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien työntekijät ja viranhaltijat, jotka ovat KVTES-sopimuksen piirissä.

Rekisteritietojemme mukaan lakonuhka ei näiden rajausten perusteella koske Farmasialiiton jäseniä. Jos kuitenkin epäilet lakonuhan koskevan sinua, ota yhteyttä: maija.pirttijarvi@farmasialiitto.fi / 040 5647 637.

Lakon syy

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT keskeytti kunta-alan sopimusneuvottelut maanantaina 28. helmikuuta. Olemme jättäneet lakkovaroitukset, koska tavoitteemme – muun muassa monivuotinen kunta-alan palkkaohjelma – ei edennyt neuvottelemalla eikä KT ole antanut sopimustarjousta.

Kyse on myös koko kunta- ja hyvinvointialueiden neuvottelujärjestelmän ja sopimustoiminnan tulevaisuudesta. Haluamme turvata, että jatkossakin kaikille yhteisistä työehdoista neuvotellaan yhdessä ja samalla kertaa. Haluamme, että JUKOn jokaisella sopimusalalla on edelleen mahdollisuus ratkaista itse alansa erityiskysymykset, kuten työaikatavoitteet.

Tavoitteemme kunta-alan sopimusneuvotteluissa:

• Tarvitsemme monivuotisen palkkaohjelman kuromaan kiinni palkkojen jälkeenjääneisyyttä.
  • Palkankorotusten on parannettava ostovoimaa.
  • Vanhempien on voitava käyttää perhevapaita nykyistä tasaisemmin.
  • Kaikki työaika on työaikaa.

Arvoa asiantuntijalle flyer
Mervärde för experten

Muut annetut lakkovaroitukset

JUKO ja JAU (JHL ja Jyty) ovat jo aiemmin jättäneet kolme lakkovaroitusta, joista kahta ensimmäistä työ- ja elinkeinoministeriö siirsi kahdella viikolla eteenpäin. Siirtojen jälkeen Jyväskylän ja Rovaniemen kaupunkeja koskeva lakko toteutuisi 6.–7.4.2022 sekä Tampereen ja Kuopion kaupunkeja koskeva lakko 12.–13.4.2022. Kolmas annettu lakkovaroitus koskee Turun ja Oulun kaupunkeja 6. –7.4.2022
Lakot toteutuvat, jos neuvotteluratkaisuun työnantajan kanssa ei päästä sitä ennen.

Lakkouhkien lisäksi kunta-alalla oli 7.–13.3. voimassa JUKOn ja JAUn ilmoittama ylityö- ja vuoronvaihtokielto. Järjestöt ilmoittivat eilen 14.3. uudesta ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta, joka alkoi tänään 21.3. ja jatkuu 27.3. saakka.

Lue JUKOn ja JAUn mediatiedote lakkovaroituksesta.

Lisätietoja:

Maija Pirttijärvi