Kunta-alan lakot 3.–9.5.2022 eivät pääsääntöisesti koske Farmasialiiton jäseniä

Kunta-alan työriitaan ei vielä saatu ratkaisua, kun sovittelulautakunta otti asiassa aikalisän. Tämä merkitsee sitä, että 3.5. alkamaan ilmoitetut lakot ovat toteutumassa. Lakot alkavat hyvin todennäköisesti, vaikka neuvotteluja jatkettaisiin.

JUKO, JHL ja Jyty ovat jättäneet neljännen aallon lakkovaroituksen pääkaupunkiseudulle ja viidennen aallon lakkovaroituksen yhteensä 10 kaupunkiin. Koska työministeriö aiemmin siirsi neljännen aallon lakkoa, molemmat lakkoaallot toteutuvat samanaikaisesti viikon työnseisauksena 3.–9.5.2022.

Muutoksia lakkorajauksissa aiempiin lakkoihin verrattuna

Kunta-alan lakko alkaa siis samaan aikaan Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Tampereella, Turussa, Kuopiossa, Oulussa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä, mutta JUKOn keskuslakkotoimikunnassa lakkorajauksiin tehtyjen muutosten vuoksi, lakot eivät koske farmasian alan työtehtäviä.

Lakko ei siis koske farmasian alan työtehtäviä myöskään niissä kaupungeissa, joissa jäsenemme ovat olleet lakossa aiemmin tänä keväänä. Nyt alkavien lakkojen ulkopuolelle on rajattu myös monet muut sote-alan työtehtävät.

Lakot eivät koske myöskään sairaanhoitopiirien työntekijöitä.

Mikäli Farmasialiiton jäsen työskentelee, jossain muussa lakon alaisessa kunta-alan työtehtävässä, esim. opetustehtävässä, hän saattaa olla lakon piirissä. Tällaisissa tapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan JUKOlaiseen luottamushenkilöön.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto edelleen voimassa

Kunta-alalla on edelleen voimassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto, joka koskee myös Farmasialiiton kuntasektorilla työskenteleviä työsopimussuhteisia jäseniä. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon ulkopuolelle on rajattu kunta-alan sopimusten viranhaltijat. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkoi 18.4., ja se on voimassa toistaiseksi. Jäsenet saavat ilmoituksen, kun ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy.

Lue JUKOn neuvottelutiedote 28.4.2022

Lisätietoja: