Kunta-alan neuvottelutulos hyväksytty

JUKO: Neuvottelutaito voitti ja lakot vauhdittivat – kunta-ala sai palkkaohjelman

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Julkisen alan unioni JAU (JHL ja Jyty) sekä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ovat solmineet kuntien ja hyvinvointialueiden virka- ja työehtosopimukset vuosiksi 2022–2025.

Sopimuskokonaisuus perustuu sovittelulautakunnan toukokuussa jättämään sovintoehdotukseen, eli esimerkiksi JUKOn edellyttämä palkkaohjelma on siinä mukana.

JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren pitää helpottavana, että kuntien ja hyvinvointialueiden virka- ja työehtosopimukset saatiin viimein solmittua pitkän ja vaikean neuvottelurupeaman jälkeen.

– Ratkaisu on osoitus kunta-alan neuvottelujärjestelmän vahvuudesta ensin koronan ja sitten sodan luomien epävarmuuksien keskelläkin. Neuvottelutaito ja sopimiskyky lopulta voittivat, Löfgren sanoo.

Uusien sopimusten voimassaoloaika on 2022–2025. Tämän vuoden ensimmäinen yleiskorotus kaksi prosenttia maksetaan nyt kesäkuussa.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy tänään

Saavutetun sopimusratkaisun myötä JUKOn kunta-alalle julistama toistaiseksi voimassa oleva ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy tänään keskiviikkona 8.6. klo 24.

Kunta-alan palkansaajat peräänkuuluttivat arvostusta kunta-alan asiantuntijoille mielenilmauksissa eri puolilla Suomea. JUKO järjesti lakkoja viidessä eri aallossa ja kymmenessä kaupungissa huhti-toukokuun aikana.

– Ilman lakkoja emme olisi päässeet näin hyvään lopputulokseen, Löfgren painottaa.

Kulunut neuvottelukierros oli monin tavoin poikkeuksellinen myös Farmasialiiton näkökulmasta.

– Kuntasektorin työehtosopimusneuvottelut kestivät pitkään ja olivat monella tavoin hyvin poikkeukselliset. Mediassa esiintyi epämääräistä tietoa ja somekin tuntui välillä täyttyvän vähemmän sovittelevasta ilmapiiristä. Laajat lakot ja etenkin ylityö- ja vuoronvaihtokiellot koskettivat myös meidän jäseniämme, Farmasialiiton puheenjohtaja Maija Pirttijärvi toteaa.

– Suuri kiitos kaikille työtaisteluihin osallistuneille jäsenillemme. Nyt voimme todeta, että painostustoimia ei tehty turhaan!

Lue JUKOn tiedote 8.6.2022

Lisätietoja: