Lakonuhka Jyväskylän ja Rovaniemen kaupungeissa sekä Tampereen ja Kuopion kaupungeissa siirtyy 14 vuorokaudella eteenpäin

Työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt siirtää Jyväskylän ja Rovaniemen kaupunkeihin 23.–24.3. sekä Tampereen ja Kuopion kaupunkeihin 29.–30.3. suunniteltuja lakkoja 14 vuorokautta eteenpäin. Lakon siirto tarkoittaa Jyväskylän ja Rovaniemen kaupunkien kohdalla sitä, että kaupunkeja koskeva lakko toteutuisi 6.–7.4.2022. Tampereen ja Kuopion kaupunkien osalta siirto tarkoittaa sitä, että lakko toteutuisi 12.–13.4.2022. Lakot toteutuvat, jos neuvotteluratkaisuun työnantajan kanssa ei päästä sitä ennen.

Farmasialiiton jäseniä kunta-alan neuvotteuissa edustava JUKO, yhdessä JAUn (JHL ja Jyty) kanssa, julisti kunta-alan lakkovaroitukset vauhdittaakseen kunta-alan neuvotteluja. Alkujaan lakkovaroitus Rovaniemelle, Jyväskylään sekä Tampereelle ja Kuopioon oli tähdätty maaliskuuksi. Ministeriön siirtopäätös koskee näitä lakkovaroituksia JUKOn osalta. JAUn lakkoajankohtia ministeriö ei ole siirtänyt.

Kolmannen lakkovaroituksen JUKO ja JAU ovat antaneet Turkuun ja Ouluun, ja sen ajankohta on 6.–7. huhtikuuta.

Sovitteluja käydään tiiviisti

Kunta-alan osapuolet jatkoivat työriitojen sovittelua valtakunnansovittelijan johdolla keskiviikkona 16. maaliskuuta. Sovittelija oli pyytänyt, että osapuolet kartoittavat kullakin sopimusalalla auki olevia asioita ja hahmottelevat niiden laajuutta. Keskustelu näistä avoimista asioista jatkuu seuraavassa sovittelutapaamisessa, joka on tänään 17.3.

Lakon syy

Kunta-alan neuvotteluja käytiin tiiviisti tammikuusta lähtien, mutta 28.2. työnantajapuoli keskeytti neuvottelut edes jättämättä tarjousta. JUKO pitää edelleen kiinni neuvottelutavoitteistaan, kuten monivuotisesta palkkaohjelmasta, ja haluaa vauhdittaa painostustoimilla neuvottelujen etenemistä.

Tavoitteemme kunta-alan sopimusneuvotteluissa

• Tarvitsemme monivuotisen palkkaohjelman kuromaan kiinni palkkojen jälkeenjääneisyyttä.
  • Palkankorotusten on parannettava ostovoimaa.
  • Vanhempien on voitava käyttää perhevapaita nykyistä tasaisemmin.
  • Kaikki työaika on työaikaa.

Arvoa asiantuntijalle flyer
Mervärde för experten

Lue JUKOn tiedote lakkojen siirrosta.

Lisätietoja:

Maija Pirttijärvi