Toni Relander on Vuoden Proviisori

Suomen Farmasialiitto on valinnut Toni Relanderin Vuoden Proviisoriksi 2022. Relander on toiminut Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen lääketukkukaupan vastuunalaisena johtajana runsaan kahden vuoden ajan, läpi koronan tuomien käänteiden. Valinta julkistetaan Maailman Farmasistipäivänä 25.9.2022.

Toni Relander on tiimeineen vastannut koronarokotteiden ja -lääkkeiden hankinnasta, varastoinnista ja jakelusta. Myös rokotteiden laadun ja turvallisuuden varmistaminen on ollut Relanderin tiimin vastuulla. THL:n lääketukkukaupan tehtävä on huolehtia osaltaan myös lääkkeiden huoltovarmuudesta.

– Olemme terveysturvaajia, Relander kuvailee tiiminsä roolia.

Perusteluja Vuoden Proviisorin valinnalle olivat Relanderin ansiokas työ koronarokotteiden logistiikan hoidossa ja farmaseuttisen näkökulman esiin tuominen vuoropuhelussa eri sidosryhmien kanssa. Palkintoperusteissa Relanderia kiitetään myös rauhallisuudesta, jolla hän on luotsannut tiiminsä läpi koronarokotemylläkän.

– Toni on saanut kiitosta myös kentältä hänen antamastaan tuesta farmasian ammattilaisille sairaala-apteekeissa, Farmasialiiton puheenjohtaja Maija Pirttijärvi toteaa.

Kun Toni Relander aloitti lääketukkukaupan johtajana keväällä 2020, maailma oli muuttunut, mutta lääketukkukaupan tehtävää ei vielä tuolloin osannut kukaan täysin arvioida.

– Ensimmäinen koronakevät aiheutti voimakkaan kuormituksen tehohoitoon. Meidän tehtäväksemme tuli varmistaa tehohoidossa ja koronan hoidossa tarvittavien lääkkeiden riittävyys, Relander sanoo.

Viruksen hoidossa käytettävät lääkkeet vaihtuivat aina uuden tutkimustiedon perusteella.

– Joitakin lääkkeitä ehdittiin juuri tilata ja sitten tulikin uusi tutkimus, joka osoitti ne hyödyttömiksi, Relander muistelee ensimmäisiä kuukausia pandemian alettua.

Toni Relander on yllättynyt ja otettu Vuoden Proviisori -nimityksestä, mutta muistuttaa, että ilman osaavaa tiimiä onnistuminen olisi ollut mahdotonta.

– Minullehan ensimmäinen vuosi oli pelkkää oppimista. Kokeneiden farmaseuttiemme ansiosta perusarki pyöri kaiken keskellä, he opettivat ja tukivat minua, Relander kiittää.

Suomen Farmasialiitto valitsee vuorovuosin Vuoden Proviisorin ja Vuoden Farmaseutin. Ehdotuksia kerätään Farmasialiiton jäseniltä.

Lisätietoja:

Toni Relander
Vuoden Proviisori
toni.relander@thl.fi

Maija Pirttijärvi
puheenjohtaja, Suomen Farmasialiitto ry
maija.pirttijarvi@farmasialiitto.fi

Farmasia-lehdessä on luettavissa juttu Vuoden Proviisori Toni Relanderista.

Toni Relanderin kuva: Eemeli Sarka / Omnipress