Proviisori NYT: Saisiko proviisoreista Jukola-joukkueen?

Kesä on aika levähtää, tehdä rästiin jääneitä hommia ja kokeilla jotain uuttakin. Viime kesänä päätin antaa mahdollisuuden suunnistukselle. Mennä päräytin ensimmäistä kertaa kuntorasteille, joita järjestetään lähes joka paikkakunnalla. Luonnossa liikkuminen antoi iloa ja inspiraatiota, rastien löytäminen myös onnistumisen kokemuksia. Kartan lukeminen alkoi sujua, ja jalkakin alkoi nousta yhä kevyemmin. Varovaisesti ajatus suuntautui jo korkeammalle. Olisiko minunkin mahdollista päästä kokemaan se paljon puhuttu Jukolan taika?

Farmasialiiton syksyisessä johtamiskoulutuksessa sattui sitten suunnistus puheeksi kollegoiden kanssa. Ensimmäistä kertaa ääneen sanottu haave Jukolasta sai vastakaikua, ja Suomi 100 -vuoden paatoksellisessa hengessä heräsi ajatus proviisoreista koostuvasta viestijoukkueesta. Rekry oli lyhyt mutta tehokas: johtamiskoulutuksen saunan lauteilta Farmasialiiton 100-vuotisjuhlaan kestänyt rekry kesti tuskin kuukauttakaan, kun joukkue oli jo koossa. Homma konkretisoitui kuitenkin vasta tammikuussa, kun ilmoittautuminen oli tehty. Kevät olikin täynnä positiivista pöhinää, treeniä ja tsemppausta.

Tunnelma Jukolassa oli taianomainen. Lahti-Hollola suorastaan sykki elämää, kun paikalle oli kokoontunut lähes 20 000 suunnistajaa eri puolilta maailmaa! Hornettien ylilento ajoi kansan odottavaan hurmokseen, jonka laukaisi panssarivaunun lähtölaukaus ja ensimmäiselle osuudelle lähtenyt tuhatpäinen suunnistajalauma. Hetken oli hiljaista, kunnes alkoi lämpimän kesäyön läpi kestävä katkeamaton vaihtoon tulevien suunnistajien virta. Jukolan yön maaginen noste sekä tutut, kannustavat kasvot yleisössä siivittivätkin joukkueemme huikeisiin suorituksiin. Nyrjähtänyt nilkka tai muutama pummikaan eivät estäneet meitä saavuttamasta tavoitettamme: farmaseuttisella tarkkuudella oikeat rastit löydettiin oikeassa järjestyksessä, mikä ei ole ollenkaan itsestäänselvyys.

Jukola-kokemus opetti minulle kolme asiaa. Ensiksikin se muistutti jälleen siitä, kuinka huikea voima monipuolisessa ammattikunnassamme piileekään. Jukola-projekti kokosi yhteen innostuneita proviisoreita apteekki-, sairaala-, lääketeollisuus- ja yliopistosektoreilta! Toiseksi, pienet teot voivat merkitä yllättävän paljon vaikkei se näkyisikään ulospäin. Kokeneempien jäsenten läsnäolo, rinnalla oleminen ja käytännön vinkit ennen viestiä olivat keskeinen vahvistussysäys meille Jukolan ensikertalaisille. Kolmanneksi, pieniä askeleita ottamalla voi saavuttaa suuria asioita. Aluksi lähes mahdottomalta vaikuttanut ajatus Jukolasta kävi toteen, ja ylitin itseni myös suunnistukseni osalta. Vaikka omien rajojensa yli on meistä jokaisen astuttava itse, jalka kulkee kevyemmin toisten tuella.

Lyhyt vastaus otsikon kysymykseen onkin: “Kyllä, proviisoreista saa Jukola-joukkueen.” Kesän jälkeen jäinkin vain miettimään, että mitähän kaikkea muuta proviisoreista saisikaan?

Pieniä askeleita ja aurinkoa alkavaan syksyyn toivottaen
Marko Lamminsalo
Proviisoriverkoston Jukola-joukkueen ylpeä kapteeni