Työttömyysturva

Turvaa työttömyyden varalle Farmasialiiton kautta

Kun liityt Farmasialiiton jäseneksi, mieti myös työttömyysturvaasi. Työttömyyskassaan ei kuulu automaattisesti, vaan kassaan tulee aina liittyä erikseen.

• Voit liittyä Farmasialiittoon ja työttömyyskassa Erkoon täyttämällä sähköisen liittymislomakkeen. Lomakkeessa on erillinen kohta, jossa kysytään työttömyyskassaan liittymisestä.
  • Erkoon on mahdollista liittyä myöhemminkin. Jos haluat kassan jäsenyyden liiton jäsenyyden yhteyteen (= maksat myös kassan jäsenmaksun yhdessä liiton jäsenmaksun kanssa), täytä työttömyyskassan sähköinen liittymislomake
  • Voit olla myös Erkon suorajäsen ilman Farmasialiiton jäsenyyttä. Tällöin täytä liittymislomake Erkon sivuilla
  • Voit myös valita jonkin toisen työttömyyskassan.

Erko
Erko on keskinäisen vastuun perusteella toimiva yhteisö, joka maksaa jäsenilleen ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ja vuorottelukorvausta. Erkoon kuuluu noin 90 000 palkansaajajäsentä (vuonna 2019). Useimmat heistä kuuluvat ammattijärjestönsä kautta myös korkeasti koulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akavaan.

Milloin työttömyyskassan jäseneksi?

• Voit liittyä työttömyyskassan jäseneksi silloin, kun sinulla on voimassa oleva työsopimus. Työn ei tarvitse olla farmasiaan liittyvää, vaan mikä tahansa työ käy.
  • Liittyminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kannattaa, sillä ansiopäivärahan saamiseksi on laissa määritelty työttömyyskassan
  • jäsenyyden kestoon sekä työssäoloehtoon liittyviä edellytyksiä.

Työttömyyskassamaksu

• Työttömyyskassa Erkon jäsenmaksu vuonna 2020 on 65 euroa/vuosi.
    Farmasialiiton jäsenmaksuun 37 e/kk sisältyy kassan jäsenmaksu.
  • Mikäli olet Erkon yksilöjäsen, saat kassan laskun suoraan heiltä.
  • Kaksoisjärjestäytyneiden työttömyysturvan hoitaa heidän ensisijainen ammattiliittonsa.

Lisätietoa
Etuuksien saamisessa on joitain huomioitavia ehtoja, ja siksi on tärkeää olla liikkeellä ajoissa.

• Jos sinulla on kysyttävää työttömyyteen, lomautukseen ja vuorotteluvapaaseen liittyvistä korvauksista ja niiden hakukäytännöistä, ole yhteydessä suoraan Erkoon
  • Mikäli kuulut johonkin muuhun työttömyyskassaan, ota yhteyttä suoraan sinne.
  • Jos et ole minkään työttömyyskassan jäsen, voit hakea peruspäivärahaa Kelasta. Peruspäivärahan suuruus on ansiosidonnaista päivärahaa alhaisempi.

Alennettu jäsenmaksu
Työttömänä tai vuorottelu-/virkavapaalla voit olla myös oikeutettu Farmasialiiton alennettuun jäsenmaksuun. Muistathan hakea sitä erikseen Farmasialiitosta. Mikäli sinulla on kysyttävää alennetusta jäsenmaksusta, ole yhteydessä jäsenpalveluumme ma–pe klo 11–12, puh. 029 7010 1090 tai jasenpalvelu@farmasialiitto.fi.

Kuulunko työttömyyskassaan?
Jäsenportaali Morttelista voit tarkistaa, kuulutko työttömyyskassa Erkoon Farmasialiiton kautta. Omat tiedot -kohdasta löytyy kassaan liittymispäivänmäärä, jos olet kassaan kauttamme liittynyt.
Jos kuulut johonkin toiseen työttömyyskassaan tai olet Erkon suorajäsen, tarkista tällöin jäsenyyden tilanne suoraan omasta kassastasi.

HUOM. Olethan huolehtinut jäsenmaksuista
Huolehdithan, että olet maksanut jäsenmaksusi. Kun haet mahdollisessa lomautus- tai työttömyystilanteessa ansiopäivärahaa työttömyyskassa Erkosta, kassa varmistaa, onko hakija jäsenemme ja onko jäsenmaksut maksettu. Jäsenmaksujen maksamattomuus saattaa johtaa korvauksien menetykseen Erkosta.

(päivitetty 24.4.2020)

Soittaminen ja jonotus Farmasialiiton 0297-alkuisiin numeroihin maksaa lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm). Taksa määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Aikaperusteisen maksun lisäksi operaattori voi veloittaa myös puhelun aloitusmaksun. Soittaminen ei yleensä sisälly ns. puhepaketteihin.