Apteekkien farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimus irtisanottu

Suomen Farmasialiiton ja Apteekkien työnantajaliiton väliset optiovuotta koskevat neuvottelut keskeytettiin tuloksettomina marraskuussa. Suomen Farmasialiitto päätti irtisanoa voimassa olevan työehtosopimuksen 16.12.2022. Tämä tarkoittaa sitä, että farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimuksen optiovuosi ei toteudu ja osapuolet aloittavat neuvottelut koko työehtosopimuksen sisällöstä. Nykyinen työehtosopimus on voimassa 31.1.2023 saakka. Suomen Farmasialiitto ja Apteekkien työnantajaliitto käynnistävät neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta joulunajan pyhien jälkeen.

Tärkeimpinä tavoitteinamme alkavissa neuvotteluissa ovat:

1. Ostovoimaa turvaavat yleiskorotusmuotoiset palkankorotukset
  2. Perhevapaiden tasa-arvoinen jakautuminen vanhempien välillä siten, että palkallisen raskausvapaan pituus on 40 arkipäivää ja kummallakin vanhemmalla on tämän lisäksi oikeus 36 arkipäivän pituiseen palkalliseen vanhempainvapaaseen (40 + 36 + 36 -malli)
  3. Luottamushenkilökorvaus myös pieniin, alle 5 edustettavaa, apteekkeihin
  4. Parannukset haitallisen työajan lisiin sekä lisä- ja ylitöiden laskentaperusteisiin
  5. Alalle saatava toimiva varallaolojärjestelmä sekä varallaolosta ja hälytystyöstä maksettavat korvaukset
  6. Apteekin hoidosta maksettava hoitolisä aina – myös alle viikon mittaisista hoitojaksoista.

Jäseninfo neuvotteluista

Järjestämme apteekkisektorin jäsenillemme infowebinaarin neuvottelutilanteesta ja -tavoitteista maanantaina 19.12.2022 kello 18–19. Webinaarissa ovat mukana työmarkkinajohtaja Minna Hälikkä, työsuhdeasiantuntija Marja Lounento ja työvoimapoliittinen asiantuntija Marketta Hakkarainen.

Ilmoittaudu webinaariin Morttelissa viimeistään 18.12.2022. Webinaaria ei tallenneta. Tervetuloa kuulolle!

Seuraa neuvottelutiedotusta

Tiedotamme neuvottelujen etenemisestä verkkosivujemme ja Fimnetin kautta. Verkkosivuiltamme löytyy erillinen osio, jonne kokoamme neuvotteluja koskevaa tietoa.