Apteekkien farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimusneuvotteluissa neuvotellaan nyt palkankorotuksista

Suomen Farmasialiitto ja Apteekkien työnantajaliitto jatkoivat tänään torstaina 9.2. farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimusneuvotteluja. Osapuolet ovat saavuttaneet yhteisymmärryksen uuden sopimuksen tekstimuutoksista. Neuvotteluissa siirryttiin palkankorotuskeskusteluihin.

Farmasialiitto tavoittelee jäsenistölleen ostovoimaa turvaavia yleiskorotuspainotteisia palkankorotuksia, jotka kurovat umpeen inflaation palkkapusseihin tuomaa merkittävää lovea. Hintojen nousu ei ole taittunut, ja korot jatkavat nousuaan. Tässä tilanteessa on tärkeää, että koko henkilöstön ostovoima kehittyy samalla tavoin.

Jatkamme edelleen neuvotteluja palkkaratkaisun löytämiseksi. Jatkoaikaa neuvotteluille on sovittu tässä vaiheessa 13.2. saakka. Neuvotteluja jatketaan huomenna.

Sopimukseton tila jatkuu

Apteekkien farmaseuttinen henkilöstö siirtyi sopimuksettomaan tilaan helmikuun alusta lukien. Sopimukseton tila on silloin, kun työehtosopimuskausi päättyy eikä uutta sopimusta ole vielä syntynyt. Tällöin työehtosopimuksen mukainen työrauhavelvoite ei ole enää voimassa ja myös painostustoimet sopimusratkaisuun pääsemiseksi ovat mahdollisia. Päättyneen työehtosopimuksen noudattaminen jatkuu ns. jälkivaikutuksen nojalla. Sopimuksettoman tilan aikana ei kuitenkaan ole mahdollista tehdä työehtosopimuksen tarkoittamia paikallisia sopimuksia. Lisäksi tulee huomioida, että 1.2. lähtien solmittavissa uusissa työsopimuksissa viittaukset työehtosopimukseen eivät ”päde”, vaan työehtosopimuksen sisältämistä ehdoista tulee sopia työsopimuksessa erikseen nimenomaisesti. Liiton tes-neuvonta auttaa tarvittaessa.

Seuraava jäseninfo neuvottelutilanteesta 16.2.

Järjestämme apteekkisektorin jäsenille neuvotteluinfon 16.2.2023 kello 18–19. Webinaarissa ovat mukana työmarkkinajohtaja Minna Hälikkä, työsuhdeasiantuntija Marja Lounento ja työvoimapoliittinen asiantuntija Marketta Hakkarainen. Ilmoittaudu webinaariin jäsenportaali Morttelissa viimeistään 15.2.2023.

Webinaaria ei tallenneta. Tervetuloa kuulolle!

Seuraa neuvottelutiedotusta

Tiedotamme neuvottelujen etenemisestä verkkosivujemme ja Fimnetin kautta. Verkkosivuiltamme löytyy erillinen työehtosopimusneuvottelujen osio, jonne kokoamme neuvotteluja koskevaa tietoa.