Blogisivu

Blogiarkisto

Johan on työmarkkinat: Hyvää edunvalvontaa

22.08.2016 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Viime kuukausien aikana olen pohdiskellut paljon työmarkkinaedunvalvonnan peruskysymyksiä muun muassa sitä, millaista on hyvä edunvalvonta ammattiliitossa. Oma motivaationi työmarkkina-alan töihin on lähtenyt halusta vaikuttaa paremman suomalaisen työelämän puolesta. Onnekseni olen huomannut tulleeni Farmasialiitossa kaltaisteni seuraan. Farmasialiiton henkilöstöllä, luottamushenkilöillä ja tuntemillani jäsenillä on vahva yhteinen halu tehdä edunvalvontaa yhteisten ja Farmasialiiton omien tavoitteiden puolesta.

Johan on työmarkkinat: Ollako vai eikö olla, siinäpä vasta kysymys

19.06.2016 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Suomen Farmasialiitto ja Apteekkien työnantajaliitto eivät päässeet sopuun kilpailukykysopimuksen soveltamisesta farmaseuttisen henkilöstön työehtosopimukseen 1.6. mennessä. Neuvotteluja käytiin kahden kuukauden ajan työmarkkinoiden keskusjärjestöjen antaman raamin pohjalta. Keskustelujen aiheina olivat muun muassa 24 tunnin vuosittainen työajan pidentäminen ja paikallisen sopimisen asiat. Farmasialiitto esitti määräaikaista ratkaisua, mikä ei sopinut Apteekkien työnantajaliitolle. Sopua ei syntynyt työajan pidentämisen toteuttamisesta ja työnantajaliiton ehdottamiin muihin heikennyksiin Farmasialiitto ei halunnut suostua. Näin ollen neuvottelutulosta ei saavutettu ja Farmasialiiton katseet kääntyivät jo tulevan syksyn liittokierrokselle.

Proviisori NYT: Uratarinoita ja piilotyöpaikkoja Farmasialiiton tuella

14.06.2016 | Blogi - Proviisori NYT!

Kuluneen kevään aikana liiton jäsenillä on ollut mahdollista osallistua jos jonkinlaisiin työuraan ja työnhakuun liittyviin koulutuksiin. Ajoitus onkin hyvä, koska näillä näppylöillä valmistuu paljon farmaseutteja ja proviisoreita, joiden työura on vasta alussa. Bilbo Reppulin kuuluisin sanoin: “On kamalan vaarallista kävellä ulos ovestaan. Astut tielle ja jollet pidä jalkojasi kurissa, tie voi pyyhkäistä sinut kuka tietää minne.” TNK:n ja Proviisoriverkoston järjestämässä Toisenlaisia uratarinoita -seminaarissa 23. huhtikuuta saimme tutustua todellakin erilaisiin työuriin, joiden taustalla on farmaseuttinen tutkinto ja onnekkaiden sattumusten sarja.

Johan on Työmarkkinat: Riippuu, mistä katsoo

06.06.2016 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Isälläni on vanhassa valokuva-albumissaan kuva vuodelta 1966. Kuvassa seisoo mies junan vieressä lätsä päässään ja kitara olalla. Kuvan alle on kirjoitettu ”Ei tippa tapa”. Tässä vaiheessa moni jo arvaa, että kuvan mies on Irwin Goodman. Parikymppinen isäni oli matkalla armeijaan Ouluun ja hän oli junassa jutellut hetken juuri pinnalle nousseen nuoren protestilaulajan kanssa. Lopuksi otettiin kuva. Siitä on nyt viisikymmentä vuotta.

Opiskelijaelämää: Tarkkana työelämään

30.05.2016 | Blogi - Opiskelijaelämää

Onnittelut keväällä valmistuneille tai valmistuville farmaseuteille ja proviisoreille! Työsopimuksen tekeminen on hyvinkin ajankohtaista. Niin on myös kesätöihin menevillä opiskelijoilla. Tässä vaiheessa suurimmalla osalla onkin jo kesätyöpaikka valmiina. Työsopimus voi olla tehty tai se on pian allekirjoitettavana. On muutamia asioita, jotka on hyvä pitää mielessä kun aloittaa työnteon.