Blogiarkisto

Proviisori NYT: Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä!

Otsikon mukainen lausahdus kuului Vipsille, puhuvalle koiralle Carl Barksin Aku Ankka -tarinassa (Aku Ankka 04/55). Sijoitin mielessäni kyseisen lausahduksen liittomme perustamisen aikoihin, kun kuuntelin Kirsi Kvarnströmin juhlapuhetta Farmasialiiton 100-vuotisjuhlassa. Farmasialiiton perustamisvuonna 1917 proviisorien ja farmaseuttien ansiotaso oli erittäin huono. Proviisorien oli muun muassa vaikeaa mennä naimisiin, perustaaja elättää perhettä silloisella palkalla. Työaika oli pitkä, eikä yksityiselämään ollut aikaa varsinkaan maalaispaikkakunnilla. Kuten juhlapuhe sen hyvin kiteytti: yhteistä liittoa tarvittiin, jotta paremmat työolot voitiin saavuttaa.

08.11.2017 | Blogi - Proviisori NYT!

Johan on työmarkkinat: Paremmat työehdot eivät synny itsestään, eikä työnantaja niitä tarjoa

100 vuotta sitten, Farmaseuttiliiton perustamisen aikaan, farmaseutti teki työtään 12–15 tuntia päivittäin. Hän asui apteekilla ja aterioi apteekkarin kodissa. Työpäivän päätteeksi saattoi odottaa vielä apteekkariperheen palkattoman apulaisen ja seuraneidin tehtävät. Suurella osalla apteekkilaisista ei ollut lainkaan vuosilomaa ja vapaa-ajat muutenkin riippuivat paljon ”asianhaaroista”. Palkka oli huono, minimipalkkaa ei alalla tunnettu. Proviisorit toivat esiin, että palkka on niin pieni, ettei sen turvin voi mennä naimisiin ja elättää perhettä.

04.10.2017 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Johan on työmarkkinat: Kikyn toinen kierros

Vuosi sitten kilpailukykysopimus toi 24 tunnin vuosittaisen työajanpidennyksen kaikille sektoreillemme, joista kullakin on omat sovellustapansa. Mikäli työntekijällä ei ole työehtosopimusta, kuten kaupan alan ylemmillä toimihenkilöillä, ei työajanpidennystä toteuteta. Apteekkien tuntityöntekijät jäivät myös työajanpidennyksen ulkopuolelle.

21.09.2017 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Proviisori NYT: Se tunne kun…

Osallistuin Farmasialiiton johtamiskoulutukseen, jossa käsiteltiin tunteita ja tunteiden johtamista työelämässä. Tunteet vaikuttavat niin yksilön kuin yhteisönkin suorituskykyyn ja siten myös yrityksen tulokseen. Eräs koulutuksesta mieleen jäänyt ajatus oli, että tunteiden hallinta ja johtaminen vaatii niiden tunnistamista. Mutta entä jos tunnetta ei osaakaan nimetä? Tai jos sitä ei ole edes mahdollista nimetä.

18.09.2017 | Blogi - Proviisori NYT!

Johan on työmarkkinat: Kesälomalla levätään – taukoja tarvitaan muulloinkin

Suurelle osalle suomalaisia tämä aika on vuoden parasta aikaa. Kesälomat ovat alkaneet tai alkavat aivan pian. Vihdoinkin on aikaa ja mahdollisuuksia palautua työn rasituksista ja tehdä jotain ihan muuta. Nyt ladataan akkuja tai tarkemmin sanottuna aivoja loman jälkeistä elämää varten.

19.06.2017 | Blogi - Johan on työmarkkinat!