Blogiarkisto

Proviisori NYT: No mitäs sitä sitte? – mentoroinnista boostia uralle

Muistan vielä karvaasti, kun eräs nuori neiti etsi alapäähänsä laitettavaa ruiskutettavaa ehkäisyä, ja minä passitin hänet pois apteekista, kun en hoksannut mitä hän tarkoitti. Onkohan kukaan urallaan menestynyt ikinä tehnyt noin tyhmää mokaa? Mihinhän sitä tällä järjenjuoksulla edes voisi mennä töihin, tai mihin edes haluaisin mennä? Mitä vahvuuksia minulla on laittaa tähän työhakemukseen? Heikkouksia kyllä keksisin.

23.01.2017 | Blogi - Proviisori NYT!

Johan on työmarkkinat: Paikallinen sopiminen – onko kykyä vai kipua sopia paikallisesti?

Kilpailukykysopimus toi apteekkialalle vuosityöajanpidennysneuvottelut paikallisesti sovittavaksi. Työnantajaliiton kanssa sovittiin yhdessä pelimerkit paikallisen sopimisen tueksi eli niin neuvottelujärjestys kuin työajanpidennykseen toteutettava keinovalikoima perälautaa myöten. Työpaikalla on paikallisesti päätetty, toteutetaanko työajanpidennys vai ei. Työntekijän kanssa voi aina sopia lakia ja työehtosopimusta paremmista työehdoista.

07.12.2016 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Proviisori NYT: Apteekin ihmemaa

Apteekkisektori on vallan mielenkiintoinen paikka olla töissä. Itse olin sieltä pois reilut kuusi vuotta ja tein viimein kuluneena kesänä paluun. Moni varmasti ajattelee, että kun on joskus apteekissa töissä ollut, niin ainahan sen osaa. Apteekkityössä ollaan tavallaan niin perusasioiden äärellä, mitä koulutuksessamme on vuosia opeteltu. “Kyllä se varmasti hyvin menee”, minua kannustivat kollegat ja tulevat työkaverit. Apteekkarille täydet pisteet siitä, että hän antoi minun rauhassa totutella työhön ja paikan käytäntöihin useamman viikon, ennen kuin kesälomat alkoivat pyörimään. Myöskään iltoja, joissa on vain yksi farmaseuttinen henkilö töissä, ei tarvinnut tehdä ensimmäiseen pariin kuukauteen ollenkaan.

14.11.2016 | Blogi - Proviisori NYT!

Johan on työmarkkinat: Kikyilyä

Apteekeissa vuosityöajan pidentämistä koskevat neuvottelut käyvät kuumimmillaan. Työajan pidentämisen työpaikkakohtaiset periaatteet sovitaan luottamusmiehen ja apteekkarin välillä. Farmasialiitto on kouluttanut luottamusmiehiä ja antanut perustiedot uudesta vuosityöajan pidentämispöytäkirjasta. On myös mahdollista, että työajan pidennystä ei oteta ollenkaan käyttöön työpaikalla. Asian voi ratkaista apteekissa tälläkin tavalla.

08.11.2016 | Blogi - Johan on työmarkkinat!

Opiskelijaelämää: Harjoittelussa Australiassa

Gday mates, tämän nyt jo valmistuneen farmasistin opetusapteekkiharjoittelun numero kaksi päättymisestä Sydneyssä on tätä harkkaraporttia rustaillessani ehtinyt vierähtää jo muutama kuukausi (ikävä ei silti ole vielä päässyt paisumaan sietämättömäksi, sillä koto-Suomeen salakuljettamani Valpuri-vompatti sekä Nerdis-nokkasiili ovat pitäneet minulle seuraa). Siispä nämä endeemiset aussiturrukat kainalossani ja leikki sikseen – asiaan!

03.10.2016 | Blogi - Opiskelijaelämää